+36 20 9 266 686 hello@juda.hu

Mit ne csináljon az ügyfél, avagy hogyan segíthetjük a webdesigner munkáját megrendelőként

2020 máj 8 | tervezés, weboldal

Egy weboldal tervezése, főleg, ha az első weboldalunkról van szó nem annyira könnyű. Legfőképp ahhoz tudnám hasonlítani, mint amikor a kisgyerek beszabadul egy cukorkaboltba és egyik cukorkától rohan a másikig, nem tudja melyiket válassza és abból is mennyit. Szíve szerint mindegyikből, legalább két marékkal. A weboldal esetében is legalább ilyen széles a választék az eszközöket, lehetőségeket illetően, mint egy cukorkaboltban. Az első weboldalunk esetében elveszhetünk a nagy választékban, hajlamosak vagyunk arra, hogy egyszerre sok mindent feltegyünk az oldalunkra, legalábbis nagy a kísértés.  Sokféle betűtípusból, színösszeállításból, effektből, stb. választhatunk.  Mint ahogy a jó szülő is  visszafogottságra inti falánk gyermekét a boltban, a jó webdesigner is emélkezteti ügyfelét a “cukorkabolt effektre”.

Amennyiben nincs konkrét elképzelésünk egy weboldal készítése előtt, tájékozódjunk! Gyűjtsünk információt a témáról, keressünk fel a leendő oldalunkhoz hasonló webhelyeket, szerezzünk ötleteket, inspirálódjunk a dizájnt és a témát illetően! Ez teljesen természetes. Ha a megrendelő ezt nem teszi meg, akkor valószínűleg a webdesigner fogja. A weboldal készítője együtt dolgozik a weboldal tulajdonosával. A cél közös: egy jól használható, a weboldal tulajdonosának igényeinek megfelelő, funkcionális, jól navigálható weboldal, stb. létrehozása.

Előfordul, hogy a weboldal tulajdonosa áll elő ötletekkel, mutat egy oldalt, vagy többet, ami neki nagyon tetszik és ő is hasonlót szeretne. Ezzel nincs is semmi baj! Sőt! Segíti a webdesigner munkáját. Könnyebben kialakítható a megjelenés, a struktúra ha tudjuk mit szeretne a megrendelő.

A jó webdesigner megmondja az ügyfélnek, ha valami sántít, például ha a téma és a színek ütik egymást, a betűtípus nem ide való vagy a struktúra, amit elképzelt nem lesz hatékony, stb.

A jó ügyfél elfogadja a módosításokat. Ha a szükséges változtatásokat megtettük és a megrendelő még mindig elégedett, akkor folytathatjuk a munkát, készítünk egy tervet, egy demó oldalt, amiből az ügyfél is látja körülbelül hogyan fog kinézni az oldal és jóváhagyja a  folytatást.

Itt érkezünk el ahhoz a ponthoz, hogy innentől a megrendelő már csak a tartalmat ( szöveget és képet ) adja. A munkának ebben a fázisában már nem szerencsés, ha az ügyfél újabb és újabb ötletekkel áll elő a dizájnt illetően, újabb és újabb weboldalakat hoz fel mintának, hogy milyet is szeretne. Főleg, ha az szöges ellentéte a már eddig jóváhagyott tervnek! Persze el lehet kezdeni újból az egészet, előlről, de félő, hogy a továbbiakban is lesznek még olyan weboldalak, amik még jobban fognak tetszeni és újabb változtatásra lesz szükség. Nem biztos, hogy az egész oldal “újradizájnolása” annyival fogja növelni az oldal hatékonyságát, mint amennyi időt és energiát szánunk rá. Főleg, ha már az elején egy jól átgondolt tervvel kezdtünk. Ezeket az ötleteket tegyük el későbbre, valósítsuk meg 1-2 év múlva. Bár lehetséges, hogy akkor már megint új trendek tetszenek majd….

Egy weboldal sosincs készen. Mindig dolgozni kell rajta: a tartalmat frissíteni, időnként új dizájnnal megújítani, egyéb technikai változásokat követni … stb.

Összefoglalásul, az ügyfél azzal segítheti leginkább az webdesigner munkáját,

  • ha átgondolja mi lenne a weboldal célja
  • ha megállapodik az általa jóváhagyott dizájn mellett és nem kapkod ide-oda, mint a kisgyerek a cukorkaboltban, hogy “Ezt is szeretném! Olyat is kérek!”
  • ha elfogadja a webdesigner javaslatait – hiszen bízik a tapasztalatában, ezért kereste  fel éppen őt

Ha sikerül ezt a fenti 3 dolgot szem előtt tartani és az ügyfél és a webdesigner között egyértelmű a kommunikáció, szoros az együttműködés, akkor szinte biztos, hogy az ügyfél is megkapja, amit szeretne és a webdesigner is olyan munkát ad ki a keze alól, amire büszke lehet.