Elmúltak a régi, szép idők
Sajnos mostanában egyre gyakrabban találkozom olyan vállalkozókkal, akiknek eddig jól ment az üzlet, de most már valahogy nem jönnek az ügyfelek annyian. Van weboldala, de évek óta nem foglalkozott vele, mert nem kellett, enélkül is volt megbízása, eladása. Van Facebook oldala, de a létrehozása óta szinte semmit sem posztolt évek óta. Az ügyfelek nem a Facebookról jöttek. Sosem hirdetett sehol.
Nem foglalkozott a weboldallal, Facebook oldallal, stb. mert sok dolga volt, erre nem volt idő és szükségét sem látta, mert pl. ajánlások alapján találták meg őt az ügyfelek. Most, hogy már nem úgy mennek a dolgok mint régen, és ideje is van, mert nincs annyi munka, a vállalkozó úgy gondolja, hogy ideje változtatni. Fel kell éleszteni a weboldalt, a Facebook oldalt, új platformokat kell keresni, hogy új ügyfelek találják meg. Újra versenybe kell szállni. Kell a marketing.
Az évek alatt a konkurencia elment mellette, megelőzte. A vállalkozónak, akinek eddig ajánlások alapján jöttek az ügyfelek, a marketinget mellőzte, nehéz dolga lesz a versenytársakat utolérni, vagy akár megelőzni. Első körben csak utol kellene érnie. Második lépésben lehet gondolkodni azon, hogyan előzze meg őket.
Mondanom sem kell, hogy ez nem fog menni egyik napról a másikra és sok munkára lesz szükség.
Hogyan tovább?
Először is nézzünk körbe! Vizsgáljuk meg, hogy a konkurenseink hol és hogyan vannak jelen, milyen aktivitásuk van, stb. ! Ahhoz, hogy behozzuk a lemaradást, legalább azt kell tennünk nekünk is, amit ők.
Nézzük sorban! Ez a listát amolyan ellenőrző listának szánjuk, ezeket érdemes megnézni, hogy ezek megvannak-e már, ha igen, mit kell rajta módosítani, stb.
- Tegyük rendbe a weboldalt! Első és legfontosabb. Ez fog össze mindent.
- Ha olyan régi az oldal, hogy még http és nem https, ezt is sürgősen orvosolni kell.
- Tegyük fel a céget, vállalkozást a térképre a Google Cégem segítségével, ha ezt még eddig nem tettük.
- Google Cégem profil: az évek során bizonyára sok változás történt. Javaslom, hogy frissítse az adatokat, töltsön fel képeket, menjen végig a beállítási lehetőségeken és ha van olyan, amit úgy gondol, hogy érdemes lehet kitölteni, módosítani, kiegészíteni, azt tegye meg! Viszonylag új lehetőség most, hogy hozzáadjunk közösségi platformokat, tehát ha több csatornán is jelen van, akkor ezeket jelenítse meg itt is, kösse össze őket a Goole Cégemmel!
- Fent van a logó a Google Cégem oldalon is?
- Ugyancsak ehhez a témához: kérjen véleményt korábbi ügyfelektől, ha nem is szövegest, legalább adjanak sok csillagot.
- Vélemények a weboldalon: ha eddig nem voltak a weboldalán vélemények, itt az ideje, hogy feltegye. Ha voltak, érdemes frissíteni. Kérje meg korábbi ügyfeleit, hogy írjanak pár mondatot Önről, a vállalkozásól, a szolgáltatásról, termékéről, stb., amit feltehet a weboldalra. Bizalomépítés szempontjából fontos lenne. Ugyancsak meg kellene kérdezni őket, hogy hogyan jelenítheti meg a véleményt: fotóval és névvel ( ez lenne a leghitelesebb, legjobb) vagy csak névvel, vagy csak monogrammal … stb.
- Hirdetések: ha hirdetésekben is gondolkodik, szükséges rendbe tenni a weboldalt, Facebook oldalt, stb. Rendbetétel alatt tulajdonképpen a frissítést értjük itt. Ha a hirdetésről a látogató a weboldalra vagy a Facebook oldalra kerül ne azt lássa, hogy 3 éve itt semmi nem történt. Abban is kételkedni fog, hogy létezik-e még egyáltalán ez a cég, vállalkozás. Töltse fel a weboldalát és a Facebook oldalát, egyéb csatornákat, ahol még jelen van aktualitásokkal!
- Blog: ha eddig nem írt blogot a weboldalon, itt az ideje elkezdeni.
- Miben más: mire eljut oda, hogy készen áll hirdetni, addigra ki kellene találni valamit, ami megkülönbözteti Önt a konkurenciától, amit a hirdetés szövegébe bele lehet majd írni és a weboldalon is feltüntetni. Nem könnyű feladat és időbe is telik, ezért ezt időben el kell kezdeni. Pl. olyannal foglalkozik, amivel más nem vagy csak kevesen, másképpen csinál valamit, valami extrát ad hozzá a tevékenységéhez, 0-24-ben nyitva van, stb.
- Értékes, ingyenes anyag: azon is érdemes elgondolkodni, hogy milyen értékes, ingyenes anyagot tudna adni az ügyfeleinek. Ezt később „ingyen” oda lehet adni, pl. egy hírlevélre való feliratkozásért cserébe, hogy növeljük a vállalkozásunk, szolgáltatásunk, termékünk, stb. iránt érdeklődők táborát.
- Értékesítési csatorna: amit még nagyon fontos lenne tudni, hogy hogyan jönnek az ügyfelek? Biztosan volt a múltban olyan ügyfél is, aki nem ajánlás alapján jött. Ő hogyan találta meg? Pl. előbb tanácsadást kér, szimpatikusnak találta Önt és megbízást adott? Hogy lesz egy érdeklődőből ügyfél?
- GYIK: biztos van olyan, amit minden ügyfél, vagy a legtöbben megkérdeznek. Ezeket össze kellene gyűjteni és blogcikk formájában „megválaszolni”. Javasolhatnánk azt is, hogy csináljunk egy „gyakori kérdések” oldalt is, de mostanában a Google ezeket valami miatt nem indexeli, a blog cikk amúgy is hosszabb lenne, releváns tartalom, mindenképpen jobb megoldás.
- Linképítés: gondolja végig, hogy milyen más weboldalon lehetne elhelyezni az Ön weboldalának linkjét, amire kattintva Önhöz jutnak el? Olyan oldalnak kellene lennie, értelemszerűen, ami nem konkurencia, aminek sok látogatója van, hiteles és valamennyire szakmába vág. Például ha van olyan hely, ahol mondjuk szakértőként ír cikket egy konkrét témáról (esetleg rendszeresen, az lenne a legjobb) és annak a cikknek az alján megjelentetni az Ön weboldalának a linkjét. Lehet, hogy itt elő kell venni a kapcsolatokat, erős kapcsolati tőkével rendelkezők előnyben. Persze pénzért is lehet ilyet venni. A legjobb lenne, ha lenne olyan az ismerősök között, ahol ez működhet, az lenne a legideálisabb. Persze vica-versa, ha olyan a tevékenysége, ami Önnek is jól megfelel, az ő weboldalát is fel kell tüntetni az Ön egyik blog cikkének az alján.
- Gyűjtő-, kereső oldalak: vállalkozástól függ, mérlegelni kell, hogy érdemes-e regisztrálni magunkat egy kereső oldalon, pl. Arany oldalak, vagy a helyi önkormányzat, kerület weboldalán is szokott lenni lehetőség arra, hogy a helyi vállalkozók névsorát feltüntessék elérhetőséggel, weboldal URL-lel. Van, akinek fontos, hogy a közelben legyen a szakember, akit keres.
- Árak, díjszabás – sokan kíváncsiak az árra. Sokan már sarkon is fordulnak, ha nem látnak árat. Ahol olyan a szolgáltatás típusa, hogy nincs konkrét ár, a weboldalon akkor is érdemes írni a díjszabásról, legalább csak általánosságban, %-ban, nagyságrendileg.
Összefoglalásul:
A fenti lista csak az eleje a tennivalóknak, egy kis segítség az induláshoz, hogy újra életet leheljünk elhanyagolt weboldalunkba, közösségi oldalainkba. Még nagyon sok mindenről lehetne írni, nem is lehet talán teljesen lefedni, de ahhoz, hogy ismerjék, megismerjék többféle irányban kell elindulni és minél hamarabb!