Törvényileg kötelező elemek a weboldalon
Új weboldal készítésekor jelezni szoktam a weboldal tulajdonosnak, hogy még mivel számoljon a weboldal létrehozásakor. Nagyon ritka, amikor első alkalommal már a kötelező elemek is szerepelnek létrehozandó oldalak között. Régebbi weboldal átalakítása során is felhívom az ügyfél figyelmét arra, hogyha hiányoznak az oldalról a törvényileg kötelező elemek.
Arra is volt már példa, hogy a figyelmeztetés ellenére mégsem kerültek fel a weboldalra a kötelező elemek. A weboldal tartalmáért a weboldal tulajdonosa tartozik felelősséggel.
Szokták mondani, hogy „A jog nem tudása nem mentesít a felelősség alól”. A kötelező elemek hiánya részben büntetést vonhat maga után, részben pedig a hitelesség rovására is mehet.
Nézzük, melyek ezek a kötelező elemek:
Impresszum
Az elektronikus kereskedelmi szolgáltatásokról és az információs társadalommal összefüggő szolgáltatásokról szóló 2001. évi CVIII. törvény (infotörvény) előírásai szerint egy szolgáltatónak a következő információkat kell közzétennie könnyen hozzáférhető módon:
a) a szolgáltató neve,
b) a szolgáltató székhelye, telephelye vagy lakcíme (ha telephely nincs),
c) a szolgáltató elérhetőségei, különösen az elektronikus levelezési címe,
d) a szolgáltatót nyilvántartásba vevő bíróság vagy hatóság adatai, amennyiben jogszabály írja elő,
e) ha engedélyköteles tevékenységet végez, az engedélyező hatóság elérhetőségei,
f) adószáma, ha áfaköteles,
g) ha szabályozott szakmával foglalkozik, a szakmai kamarával való tagságra vonatkozó adatok,
h) a tárhelyszolgáltató elérhetőségei, különösen az elektronikus levelezési címe.
Kép forrása: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a0100108.tv
Adatkezelési tájékoztató
A 2018 májusában hatályba lépett GDPR rendelet előírja, hogy minden olyan weboldalnak, amely használ sütiket, lehetővé kell tennie a látogatók számára az adatkezelési tájékoztatóhoz való hozzáférést. Ez magában foglalja a sütik használatával kapcsolatos információkat és az adatkezelési gyakorlatot.
Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF)
Az elektronikus úton történő értékesítés esetén kötelező az ÁSZF feltüntetése a vásárlók számára. Az ÁSZF-nek részletesen tájékoztatnia kell az alábbiakról:
- vásárlót a szerződéskötés folyamatáról,
- a technikai lépésekről, az esetleges írásos szerződésről,
- az adatbevitel javításáról,
- a szavatosság és jótállás részleteiről,
- a panaszkezelésről és az elállás lehetőségéről.
Ezenkívül tartalmaznia kell a cégadatokat, a kapcsolattartót, az ÁSZF elfogadásának módját és a vásárlót megillető jogokat.
Mindezeket az információkat külön oldalon kell elhelyezni, könnyen elérhető módon, például az oldal láblécében linkelve. Az említett dokumentumokat érdemes mellékelni a vásárlás visszaigazoló emailjéhez.
Ezek a kötelező elemek biztosítják a weboldal látogatóinak jogbiztonságát. Érdemes szakjogász segítségét igénybe venni a dokumentumok kidolgozásakor, hogy megfeleljenek a jogi előírásoknak és érthetőek legyenek még laikusok számára is.