Egy weboldalnak kétféle költsége lehet. Fix- és ebből következően nem fix költségei. Ez utóbbi tulajdonképpen rajtunk és/vagy az igényeinken múlik. Bizonyos dolgokat ingyen is megkaphatunk, – de nem minden esetben érdemes ezt választani, – a költségek felső határa pedig a „csillagos ég”. Ha körbenézünk a neten, láthatjuk, hogy vannak területek, ahol igen nagy a szórás, de meg lehet találni az arany középutat a webes munkák között is.
Fix költségek
1. domain név
A domain név ára függhet a cégtől, aki beregisztrálja nekünk, függhet attól, hogy külföldi ( pl. .org, .com, .eu) vagy magyar ( .hu) végződésű domaint szeretnénk. A külföldi domain nevek drágábbak. A .hu végű domain először 2 évre szól, utána kell évente meghosszabbítani.
A domain névnek általában éves költsége van.
2. tárhely
A másik ilyen rendszeresen fizetendő ( havonta vagy évente) költség a tárhely ára. A szolgáltató egy szerveren ad helyet a weboldalunknak. Természetesen, mint sok mindenben, itt is találhatunk ingyenes szolgáltatásokat, de nem ajánlom. Az ingyenes általában, utólag mindig több-be kerül, mintha folyamatosan, rendszeresen fizettünk volna valamiért. Az ingyenessel még az is probléma lehet, hogy ha például nem elérhető az oldalunk, emiatt ügyfeleket veszítünk el, a szolgáltatót nem vonhatjuk felelősségre.
A tárhely ára – többek között – függ a szolgáltatások számától, a biztonságtól és a sebességtől is.
Nem Fix költségek
1. a weboldal elkészítése
Csinálhatjuk magunk, ha értünk hozzá , de ha az életben több weboldalt nem fogunk készíteni, forduljunk inkább szakemberhez!
Találunk a piacon ingyenes keretrendszereket ( pl. WordPress, Drupal, stb. ), ezeken belül prémium ( fizetős ) témákat. Ezeknél a keretrendszereknél bizonyos funkciókat (pl. hírlevélre feliratkozás, e-kereskedelem, stb. ) bővítményekkel (plugin) lehet megoldani. Ezeknél is válogathatunk ingyenes és fizetős verziókból. A fizetős lényegesen többet tud, de nem biztos, hogy mindenre szükségünk van belőle.
Amennyiben egyedi fejlesztésben gondolkodunk, mert a kívánt oldalhoz nem találtunk megfelelő keretrendszert vagy csak mert az oldal többféle, összetettebb funkciókat is tartalmazni fog, a fenti keretrendszerek valamelyikével, prémium sablonnal készített weboldal árához hozzátehetünk egy nullát.
2/a tartalomhoz a forma – betűtípus
Betűtípus kiválasztása. Nagy a választék. Fontos, hogy a weboldal tartalmához illő betűtípust válasszunk. Általában legalább 2 félét szoktunk használni, egyet a címsorokhoz, egyet pedig a törzsszöveghez. Sok ingyenes és sok fizetős betűtípusból válogathatunk. Ha vásárolunk, érdemes megnézni a licencét, hogy csak magán célra ( pl. blog) vagy kereskedelmi célra fogjuk használni. Egy üzleti weboldal esetében, nyilván a kereskedelmi célra is felhasználható fontot kell választanunk, ami értelemszerűen, kicsit drágább, mint a magán célú felhasználás.
2/b tartalomhoz a forma – logó, ikon, grafika, képek, videók
A logó végülis nem kötelező eleme egy weboldalnak, de azért ajánlott, hogy legyen. Az emberek a képre jobban emlékeznek. Rengeteg ingyenes logó generáló alkalmazást találunk a neten, de grafikust is megbízhatunk a feladattal.
Az ikonok és a grafikák is fontos elemei lehetnek a weboldalnak. Természetesen ezekből is találunk mindenfélét. A licencet itt is meg kell nézni.
A képek és videók felhasználásakor is meg kell néznünk a licencet, ha később nem akarjuk megütni a bokánkat. Ingyenes forrásokat is találunk, de a saját képek, videók használata a legjobb és nem csak azért mert az ingyenes, hanem mert például a keresőrobotok is jobban méltányolják a sajátot, mint pl. a stock fotót használatát. A saját fotótól, videótól lesz egyedibb, hitelesebb az oldal.
3. karbantartás
Kétféle karbantartás jöhet szóba: tartalmi és technikai.
A keretrendszereknél a weboldal tulajdonosa is könnyen feltöltheti a tartalmat egy admin felületen keresztül. Rendszeresen frissítheti a tartalmat ő maga, vagy újabb képeket, videókat tölthet fel, ha érez hozzá affinitást vagy van rá ideje és tisztában van néhány alapvető dologgal, pl. a képek weboldalra való optimalizálásával.
A weboldal készítők egy része olyan karbantartási csomagot ajánl, ami a tartalom menedzselését, ( új szöveg, kép, stb., kisebb funkciók-, 1-1 egyszerűbb oldal létrehozására elegendő,) havi 1-2 munkaórát is tartalmaz.
A fentebb említett karbantartási csomag általában a technikai frissítéseket is tartalmazza.
4. certificate
Ez egy viszonylag új keletű dolog, illetve eddig is volt, csak a Google kereső robotok előnyben részesítik azokat az oldalakat, amiknek van egy SSL certificatje, az az oldal http-vel, vagy https-el kezdődik. Igen, ebből is van ingyenes és fizetős verzió is. A fizetős díjja évente fizetendő, forduló napon, de inkább előtte kicsivel.
5. marketing
Hogy fogják megtalálni az oldalunkat?
Az ingyenes megoldás erre a SEO ( keresőoptimalizálás ). Hosszú, idő- és munkaigényes feladat, de hosszú távon mindenképpen megéri. Foglalkozni kell vele! Megbízhatunk ügynökségeket is ezzel a feladattal, de magunk is kézbe vehetjük.
Ha gyors eredményt akarunk elérni, akkor hirdetünk a közösségi médiában vagy pl. Google Ads segítségével. A Google Ads esetében fizetünk a Google-nak havonta egy bizonyos összeget, (mi mondjuk meg mennyit) vagy ha szakembert bízunk meg a hirdetéseink menedzselésével, akkor számolnunk kell a kampány elindításának, beállításának díjjával, illetve a szakember havi munkadíjjával. 1-2 hónapra nem érdemes hirdetni. Itt is hosszú távon érdemes gondolkozni, tervezni.
Összefoglalásul
A fenti lista nem teljes.
Még ide vehettük volna a profi fényképész, videós díját, aki a „saját” képeket, videókat készíti. Beszélhettünk volna még a profi szövegírókról, akik a tartalom menedzselését vállalják egy előre meghatározott martketing stratégia mentén. Ide tartozhat még pl. egy marketinges cég megbízása is, ami magában foglalhatja a szövegírást, a közösségi média kezelést és a hirdetések kezelését is.
Hogy mennyi pénzt költünk a weboldalra, nyilván függ a pénztárcánktól, képességeinktől, időnktől, vállalkozásunk méretétől és az igényeinktől. Ez idővel persze mind változhat tehát nem árt néha-néha felülvizsgálni, hogy milyen változtatásokat szükséges eszközölnünk azért, hogy weboldalunk továbbra is az elvárásoknak megfelelően működjön.