Mi az a consent mode v2?
A Google Consent Mode funkciója lehetővé teszi, hogy a weboldal látogatóinak adatgyűjtésre (cookie-kra) vonatkozó döntéseit megossza a Google Analytics-szel, a Google Ads-szel, és más harmadik fél címkékkel, amelyek ezeket az adatokat gyűjtik. Gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a weboldalon elhelyezett cookie-k (címkék, sütik) mindaddig blokkolva maradnak, amíg a látogató azokat kifejezetten el nem fogadja.
A Google célja ezzel az, hogy megszüntesse azt a szabálytalan gyakorlatot, hogy a weboldalak akkor is adatot gyűjtenek, ha a látogató nem járult hozzá. Fontos tisztázni, hogy ez a gyakorlat eddig is szabálytalan volt, mégis sok weboldalnál tapasztalható volt a cookie figyelmeztetés hiánya.
Mi történik, ha nem állítom be a consent mode-ot?
Nagyon egyszerű: elveszítheti mindennemű célközönséghez kapcsolódó információját, elemzését és újracélzását, vagyis elvághatja a hirdetéseit a remarketing lehetőségétől.
Ezeket az adatokat nem csak a tudatosan felépített remarketing listák használják, hanem például a népszerű Performance Max kampányok is, így a consent mode beállításának hiánya ezek eredményességét is befolyásolhatja.
Egyelőre úgy tűnik, hogy a Google nem függeszti fel azokat a fiókokat, amelyekben nincs elvégezve a beállítás, de a hirdetések eredményességét negatívan érintheti, és ez önmagában is elegendő probléma. A hirdetések azért mennek továbbra is, de a mérések nem lesznek pontosak.
De miért?
Valójában nem a Google a consent mode bevezetésének kiváltó oka, hanem egy újabb EU-s szabályozás. Az elmúlt években a virtuális lábnyom és a személyes adatok védelme kiemelt fontosságot kapott, gondoljunk csak a GDPR szabályozásra vagy a Google Analytics 4 bevezetésére.
Az Európai Bizottság hat „kapuőrt” (gatekeeper) jelölt ki, akiknek meg kell felelniük az új digitális piacokról szóló törvénynek. Ezek a Google, Amazon, Apple, ByteDance, Meta és Microsoft.
Ezek olyan cégek, amelyek nagy mennyiségű ügyféladatot tárolnak és kezelnek. Az új szabályozás része egy hosszabb távú megvalósítási tervnek, amely során az adatbiztonság egy új szintre emelkedik. A jövő a beleegyezésen alapuló adatkezelésé.
Milyen hatással lesz a hirdetésekre a consent mode v2 hiánya?
Elsősorban a Google Ads által használt adatok minősége rosszabb lehet, ami közvetlenül a hirdetések teljesítményének csökkenéséhez vezethet.
Webáruházak hirdetéseiben, ahol ajánlattétellel dolgozunk, a pontosság jelentősen csökkenni fog. Ez azt jelenti, hogy például egy korábban jól teljesítő Performance Max kampány, amely a konverziók maximalizálására volt beállítva egy cél CPA érték mellett, a hiányos adatok miatt pontatlanul fog működni. Nem fogja regisztrálni az összes megtörtént konverziót, így nem tudja helyesen értékelni a teljesítményt és célközönséget. Ennek következményeként nem jutunk el azokhoz a felhasználókhoz, akiktől a legoptimálisabb eredmények várhatóak.
Ez növekvő CPA-t, magasabb konverziós költségeket és drágább hirdetéseket eredményez, ami végső soron felesleges pénzkidobáshoz vezet.
Hogyan történik a beállítás?
A Google gondoskodott arról is, hogy viszonylag könnyen be lehessen állítani ezt a módosított beleegyezést. Itt egy lista arról, amiket a Google ajánl: Consent Management Platform (CMP) partnerek. Mindegyiknek van ingyenes változata is, de azok többségében nem annyira felelnek meg ennek az új „követelménynek”.
A listában megjelölt valamelyik CMP-vel és a Tag Manager használatával együtt lehet különsebb kódolási tudás nélkül a szükséges beállításokat megtenni úgy, hogy az megfeleljen a consent mode v2-nek.
Hogyan ellenőrzi a Google a beállítást?
A Google rendszeresen szkenneli a weboldalakat, hogy ellenőrizze, valóban működik-e a süti elfogadási mechanizmus, vagy csak a látogatók megnyugtatására helyeztek el egy pop-up ablakot, de az nem felel meg a szabályoknak.
Érdemes tehát Google Consent Mode v2 beállításokat megtenni, különösen ha hosszú távon gondolkodunk. Ez csak egy újabb lépés az adatbiztonság és a személyes adatok szabályszerű kezelése felé.