A tartalom és a SEO egymástól elválaszthatatlanok – legalábbis ami a márkamarketinget és a szövegírást illeti. A SEO számára írás a tartalom előkészítésének, létrehozásának és optimalizálásának folyamata a Google és más keresőmotorok rangsorolása céljából. A SEO tartalom írásának ismerete elengedhetetlen a márka hosszú távú sikeréhez.
Persze léteznek olyan írások, amik nem a SEO céljára készültek. Ez így teljesen rendben van, különösen akkor, ha ez az írás megadja a közönségének azt, amire szüksége, anélkül, hogy állandóan a SEO-t kellene szem előtt tartani.
Olyan SEO-tartalom is lehet, amelyek nem feltétlenül cikk vagy blogbejegyzés. Például egy landing oldalt vagy egy termékoldalt is meg lehet írni a SEO szempontok figyelmbevételével, – ez is szövegírás ugyan, de nem az, amiről ebben a cikkben szó lesz.
Az emberek sokkal könnyebben megtalálják a cikkeit, ha tudja, hogyan kell SEO tartalmat írni. Ha egyszer megtalálták, amit írt, ott is maradnak, mert a tartalom olyan, hogy érdekli őket. SEO nélkül a weboldal valóban nem kerülhet a Google kereső első oldalára. Jó tartalom nélkül valószínűleg nem marad ott.
Ebben a cikkben túllépünk a technikai SEO technikákon és arról beszélünk hogyan lehet a tartalmat minőségi és SEO-optimalizálttá alakítani. Vágjunk bele!
A blogot a saját domain neve alatt hozza létre
Ez egyfajta előzetes tipp, mielőtt elkezdjük, de fontos megemlíteni. Ha van már egy weboldala, amihez blogot szeretne hozzáadni, ne hozzon létre hozzá másik weboldalt! (Például a WordPress egy másik telepítése, különálló, de hasonló URL-lel.) Ehelyett használjon könyvtárstruktúrát, hogy a blogja a meglévő weboldalon jelenjen meg, például a sajat-weboldal-cime.hu/blog címen.
Zavaró lesz a felhasználók számára, ha az elsődleges weboldal és a tartalomközpont különálló entitások.
1. Kezdje listaírással
Állítson össze egy listát arról miről szeretne írni!
Ha SEO-tartalom írásáról van szó, olyan témákat kell kiválasztania, amelyek a célközönségét érdeklik, nem feltétlenül azokat, amelyek csak Önt érdeklik. Például ha Ön a szakterületének szakértője sokkal előrébb jár, mint egy kezdő. Ha azonban a közönség egy része kezdőkből áll, akkor is foglalkoznia kell ezekkel a kezdő szintű témákkal. Ez a lista folyamatosan változik és soha nem teljes, de ez alapul szolgál a SEO-íráshoz, tehát: felbecsülhetetlen.
Téma után kutatva kezdhet például a Wikipédiával!
Vagy írjon be a keresőbe egy, a márkájával, tevékenységével kapcsolatos kifejezést és a Google feldobja, hogy ebben a témában mások még mire kerestek rá.
2. Kulcsszókutatás
Nem lehet kitalálni, hogyan írjunk SEO-tartalmat a márkánkhoz, tevékenységünkhöz kulcsszavak használata nélkül. Itt jön be a kulcsszókutatás, ami a sarokköve a SEO tartalom írásának. Erről nagyon sok olvasnivalót lehet találni a neten magyar nyelven is.
Sok kulcsszóeszköz lehet a segítségünkre. Azt javasoljuk, hogy próbáljon ki néhányat, hogy megtudja, melyik tetszik a legjobban. Az egyik legjobb a Google Kulcsszótervezője, amely ingyenesen használható. Ennek az útmutatója igen hasznos lehet annak, aki teljesen új a témában. További népszerű kulcsszókutató eszköz példálul a SEMRush és az Ubersuggest is.
3. Cím és a meta leírás
A cikk címe rendkívül fontos. A cím fogja irányítani a tartalmat és folyamatosan vissza kell rá hivatkozni, hogy megbizonyosodjon arról, hogy a témánál marad és arról ír, amit az elején megígért.
A címben csak néhány szó található és ezeket úgy kell megválasztania, hogy felkeltse az érdeklődést, miközben kihasználja a SEO előnyeit. A cikk címe a következő legyen:
- Világos: írja le pontosan a tartalmat – ne vezesse félre az olvasót!
- Válaszoljon a kérdésre: „Miről van szó?”
- Legyen érdekes: Keltse fel az olvasó figyelmét, hogy további információért kattintson. A címnek éppen annyit kell adnia, hogy az olvasó tudja, mit kap, de hagyjon is egy kis rejtélyt maga után. Figyelemfelkeltőnek kell lennie, de csak éppen annyira, hogy az olvasó érdekesnek találja és kíváncsi legyen a folytatásra.
- SEO-optimalizált: használja az elsődleges kulcsszót a téma bemutatásához.
- Konkrétumok használata: Ha lehetséges, használjon számokat vagy statisztikákat a címsorban, például „10 módja annak, hogy…” vagy „Hogyan kerestem 10 millió forintot 3 hónap alatt…”
- Tömör és velős: Csökkentse a címsort 65 karakterre, hogy a teljes cím látható legyen a keresőmotor találatai között.
Sőt, a meta leírásnak is érdekesnek kell lennie és részletesen kell foglalkoznia a tartalom témájával. A meta leírásnak is kell kulcsszavakat tartalmaznia, ez is segíti a Google rangsorolását. Vegye rá az olvasót, hogy kattintson a hivatkozásra és röviden írja le miről fog olvasni, ha rákattint a linkre!
A meta leírás 150 és 160 karakter között legyen. Ha WordPress-t használ, akkor egy beépülő modul, például a Yoast vagy a Rank Math használatával megadhatja a karakterszámot és a kulcsszavak besorolását ezeknél az elemeknél.
4. Mielőtt elkezdené, vázolja fel a tartalmat
Ha megvannak a témái és kulcsszavai, el kell kezdenie a cikk megszerkesztését. Talán az egyik leghasznosabb tanács az lenne, hogy a cikk megírása előtt készítsen vázlatot! Ezzel a következőket teheti:
- Rendszerezze a tartalmat úgy, hogy az hasznos legyen az olvasó számára és a keresőmotorok is könnyen beindexelhessék.
- Úgy vigye végig a témát a cikk során, hogy az átvezetés egyik altémáról a másik altémára logikus legyen, kapcsolódjon, hogy könnyen érthető, értelmezhető legyen.
- Győződjön meg arról, hogy a megértéshez szükséges összes kritériumnak megfelel az írása!
Írás közben a vázlat segítségével egy pillantással láthatja, hogy mely szakaszok tartalmaznak sok információt és melyek azok, amelyek még kiegészítésre szorulnak. Így könnyen eldöntheti, hogy kitöröl-e egy részt, amire mondjuk nincs is olyan nagy szükség vagy összevon több, kisebb szakaszt vagy újat hoz létre, amit már egy meglévő részbe illeszthet.
Tartsa szem előtt a keresési szándékot
Ebben a szakaszban is, folyamatosan szem előtt kell tartania a keresési szándékot. Amikor a SEO tartalom írásáról van szó, maguk a kulcsszavak csak az egyik szempont. Amellett, hogy tudja, mit keres a közönsége, tudnia kell, hogy miért keresi.
Például valaki a „Paleo diéta” kifejezésre keres, információt szeretne kapni a paleo étkezési módról. A „Paleo szakácskönyvek” kifejezésre történő keresés azonban azt jelenti, hogy a személy vásárolni szándékozik. A felhasználói szándék figyelembevétele drámaian megváltoztathatja azt a szöget, ahonnan egy témát megközelít.
5. Írjon hosszú tartalmat
A legalapvetőbb, hosszú tartalom az, aminek hangzik: egy cikk vagy blogbejegyzés sok szóval. Ez ellentétben áll egy rövid formátumú blogbejegyzéssel, amely csak néhány bekezdésből áll. A hosszú cikkek általában több mint 1000 szóból állnak és gyakran elérik a 2000, 3000 vagy akár 4000 + szószámot. A cikk szó szerinti hosszán kívül azonban figyelembe kell venni annak alaposságát is. A hosszú formátumú tartalom igazi értéke abban rejlik, hogy mennyire meríti ki a témát, milyen mélyen ás bele.
A jó minőségű, hosszú formátumú tartalom nem ad hozzá fölösleges, oda nem illő dolgokat annak érdekében, hogy növelje a szószámot. Ehelyett átfogóan lefed egy témát. Belemegy a téma minden nyilvánvaló ágába és a kevésbé nyilvánvalóba is. Például a „10 kompozíciós tipp a mobilfotózáshoz” című cikk a forma alapjait tárgyalja, mint a világítás, a harmadszabály, a vezető vonalak stb. de szó esik a mobilfotózáshoz legjobb telefonokról, a szerkesztő alkalmazásokról is és arról is hol értékesítheti fényképeit.
Egy rövidebb cikk ennek csak egyetlen aspektusát fedi le a legalapvetőbb kifejezésekkel, átfogó útmutató helyett bevezetőként vagy bevezetésként szolgálhat a témához.
Hogyan lehet elkerülni, hogy a hosszú tartalmat haszontalan információkkal tömje tele
Ne feledje, hogy cikkében egyetlen témával foglalkozik. Hacsak nem egy végső útmutatóról vagy hasonló stílusú sarokkő-cikkről van szó, akkor a cikkben tartsa meg azokat a részleteket, amelyek közvetlenül kapcsolódnak az adott bejegyzés szűk területéhez.
Mivel képtelenség minden témát, altémát teljes egészében tárgyalni, használjon belső és külső hivatkozásokat is! Ha más értékes tartalomra hivatkozunk, különösen a nagy forgalmú, hiteles weboldalakra, az jó a SEO optimalizálásához. A témát teljesen lefedő tartalom létrehozásának része, hogy az olvasókat más megbízható forrásokra irányítja.
Próbálja magát a kereső ember helyébe képzelni, próbáljon az ő fejével gondolkodni, gondolja végig még mit szeretne tudni a cikket olvasó ember a nyilvánvalón túl. Amikor a Google-lal keres, gyakran egy „mások ezt keresték” mező jelenik meg a találatok tetején a felhasználók által beküldött kérdésekkel. Ezek a lekérdezések irányíthatják a tartalmat, szolgálhatnak további ötletként a tartalomíráshoz. Akár abban is segítségünkre lehet, hogy ezekből egy alcím vagy szakaszcím legyen a vonatkozó tartalommal.
6. Tagolja a tartalmat kisebb részekre és használjon fejléccímkéket
A hosszú szövegtömbök nem vonzóak az olvasók számára és nem tesznek jót a keresőoptimalizálásnak sem. A kisebb darabokban közzétett emészthetőbb mennyiségű tartalmat az emberek sokkal könnyebben átfutják és megtalálják, amit keresnek. Még ha el is fogják olvasni a teljes cikket, a szöveg felosztása látványosabb és kevésbé fárasztó végignézni.
A címsorok kiváló módot jelentenek a szöveg felosztására, az olvasó számára a következő információk jelzésére, valamint a felhasználói élmény általános javítására. Ezután, ha fejléccímkéket használ ezekkel a címsorokkal együtt, a keresőmotorok könnyebben feltérképezhetik a tartalmat és meghatározhatják a jelentését, ami javítja az indexelést, és javíthatja a tartalom pozícióját a SERP-ben. (Search Engine Results Pages – keresési találat oldal)
A cikk ezen szakaszának címét, például a „6. Tagolja a tartalmat kisebb részekre és használjon fejléccímkéket” címsort H3 címkék veszik körül, amelyek így néz ki:
<h3>6. Tagolja a tartalmat kisebb részekre és használjon fejléccímkéket</h3>
A cikk olvasása közben ezek nem láthatóak, de ezek a HTML „tegek” ott vannak. A keresőpókok látják őket és ez a fontos. Írás közben saját maga is hozzáadhatja a HTML-kódot, vagy kiválaszthatja a címsor stílusát a szerkesztő legördülő menüjéből.
Bár a fejlécekhez hozzáadhat kulcsszavakat, ha azok természetesen illeszkednek, nem kell mindenáron használni őket ott, ahol nem működnek. Ha olyan plugint használ, mint például a Yoast, amely azt javasolja, hogy adjon hozzá további kulcsszavakat a fejlécekhez, mindig létrehozhat H3-fejléceket a H2-szakaszok alá, amelyek tovább bontják az információkat, miközben több lehetőséget biztosítanak a kulcsszavak használatára. Ezt a cikk minden alcímében láthatja, a számozott elsődleges szakaszok alatt.
7. Kövesse az írás bevált gyakorlatait
Van néhány jól bevált gyakorlat, amelyet ha követ megtanulhatja hogyan írjon SEO tartalmat (vagy bármilyen tartalmat). Ezek valójában általános szövegírási gyakorlatok sorozata, amelyeket ha magáévá tesz, javítja ez egész írásának a minőségét.
A célközönségének írjon
Ha nem a célközönségének ír, akkor kinek? Gondoljon az érdeklődési köreikre és az általuk feltett kérdésekre! Nézzen körül a versenytársai weboldalain, tanulmányozza hogyan írják a tartalmat! A legjobb ha olyat talál, amiről még nem esett szó a témában, ez jó lehet arra, hogy ezt az űrt Ön töltse meg tartalommal.
Fontos, hogy a cikk abban a stílusban, hangnemben íródjon, mint amit a célközönsége preferál. A célközönségtől függően ezek eltérhetnek még akkor is, ha ugyanazt a témát dolgozzák fel, más-más hangvételű lehet.
Rövidítse a mondatait
Biztos vannak olyan esetek, amikor hosszú mondatra van szükség. Vagy egyszerűen nagyszerű stílusban. De többnyire a rövidebb mondatok könnyebben olvashatók és érthetők. Próbálja ki az ingyenes Hemingway alkalmazást! Így gyorsan ki tudja választani a nehezen olvasható mondatokat, ami általában azt jelenti, hogy túl hosszúak.
Képek és egyéb multimédiás média hozzáadása
A képek (és infografikák, videók stb.) látványossá teszik a tartalmat. A multimédia azt is megkönnyíti az emberek számára, hogy megosszák a tartalmat olyan weboldalakon, amelyek vizuálisan erősek, például a Pinteresten. Ráadásul, ha valaki fel akarja tenni a cikkét a Facebook-oldalára, akkor esztétikusabb, ha van hozzá kép is. Ezenkívül, amikor képeket ad hozzá, metaadatokat és alternatív szöveget is hozzáadhat, ami lehetőséget ad kulcsszavai beépítésére és a SEO javítására.
8. Szórja szét a kulcsszavakat a cikkben
SEO-optimalizált cikk létrehozásához próbáljon meg kulcsszavakat használni a szövegben. Ha túl sokat használja őket, akkor elveszítheti az olvasókat (és a Google-t). Ha túl keveset használja, akkor nem éri el a lehető legnagyobb SEO hatást. Irányelvként a kulcsszónak szerepelnie kell az URL-ben, a címben, a bevezetőben (a cikk első 150 szava) és egy <H2>-ben.
Használjon egy eszközt, amely segít meghatározni, hány kulcsszót kell használni és mikor elég már belőle. Ha a WordPress-szel dolgozik, a Yoast plugin segítségével beállíthat egy elsődleges kulcsszót és tanácsot ad, ha további kulcsszavakt kell hozzáadnia vagy vissza kell venni belőle, mert más sokszor használta.
Hogyan írjunk SEO tartalmat: számít a kulcsszó sűrűsége?
Tulajdonképpen, igen. A kulcsszó első 1-2 alkalommal történő használata a legfontosabb, mert ez jelzi a Google-nak, hogy miről lesz majd szó. Ezt követően a kulcsszó használata fokozatosan segít, de nem sokkal többet. Végül elérheti azt a pontot, amikor annyira már olyan sok kucsszót használ, hogy az már inkább rontja, mint javítja a Google rangsorolást.
A Google szerint elég legalább egyszer-kétszer használni a kulcsszót, utána csak akkor forduljon elő megint, ha az természetesen beleillik a szövegbe. Itt jön a képbe az íráskészség – egy jó író tudni fogja, mi hangzik természetesnek és mi nem. Ha az anyanyelvén ír nem lesz nehéz megmondani, hogy mi a túl sok, vagy ha egy mondat természetellenesen hangzik. Előbb-utóbb ráérez a szövegírásra és arra, hogy a tartalom hogyan folytatódjon.
A fent említett eszközök jelzik, ha túl sok kulcsszót használ. Ahogy egy asztalosnak is megvannak a saját szerszámai, az íróknak is megvannak a saját eszközei, amelyek megkönnyítik a dolgukat.
Összegzésül elmondható, hogy a keresőmotorokat és az olvasókat egyaránt lenyűgöző SEO-optimalizált tartalom írása nagy feladat. Türelemre lesz szüksége ahhoz, hogy felkutassa, mely témákat találja a közönsége a legrelevánsabbnak, műszaki hozzáértésre a megfelelő kulcsszavak megkereséséhez és írási készségekre, hogy értékes tartalmat készítsen. Ráadásul ezt legalább hetente egyszer – vagy legalábbis rendszeres időközönként, nem túl ritkán – meg kell tennie, ha tartalmat szeretne közzétenni.
Ne essen túlzásba! Ahogy egyre több SEO-tartalmat ír, megtalálja az Önnek tetsző eszközöket és olyan stratégiát tud majd kidolgozni, amely megkönnyíti az egész folyamat kezelését. Amikor meglátja majd a cikkei, bejegyzései rangsorolását, a befektetett kemény munkának köszönhetően , még inkább ihletet fog kapni, hogy folytassa.