+36 20 9 266 686 hello@juda.hu

A webáruház design 8 aranyszabálya

2022 jan 28 | design, e-kereskedelem, webshop

Minden weboldalnál fontos az első benyomás, amit ugye nem lehet megismételni. A webáruházra ez még inkább igaz. A webáruházban eladni akarunk, sőt azt szeretnénk, hogy visszatérő vásárlóink legyenek. Vonzóvá kell hát tennünk, amit a webdesign segítségével érhetünk el. Ráadásul ez az iparág gyorsan változik, 2-3 évente meg kell újulni, ha a felszínen szeretnénk maradni.

Tapasztalataink alapján érdemes az alábbi szabályokat szem előtt tartani.

1. Az első a vevő: vevőközpontúság

Ehhez ismernünk kell a vevőinket, vágyaikat, problémájukat és azt hogyan tudunk azokra megoldást nyújtani. Mindent meg kell tennünk tehát azért, hogy az webáruházunkban meg is találják azt, amiért ide jöttek.

Látogatóinkat az érdeklődés szempontjából három csoportra oszthatjuk.

  1. Van, aki csak nézelődik, még nem tudja pontosan mit szeretne.
  2. Van, akinek már határozottabb elképzelése van arról, hogy mire van szüksége.
  3. Van, aki már eleve vásárlási szándékkal érkezik az oldalra.

Egy jó webáruház mindhárom típusú olvasót ki tudja szolgálni.

A fentiek közül egyértelmű, hogy a 3. csoportba tartozó vásárlókkal lesz a legkevesebb dolgunk, még a 2. csoportba tartozókban van a legnagyobb potenciál. Őket segíthetjük például különböző szűrők használatával, részletes termékleírással, termék összehasonlítással, stb. hogy eloszlassuk kételyeiket, kérdéseikre választ kapjanak és már biztosan tudják mit keresnek, mire van szükségük.

2. Legyen jól navigálható, felhasználóbarát

Hogy mit értünk felhasználóbarát alatt?
Egyszerű, alapvető dolgokat, mint például, hogy 4-5 kattintással megtalálja a látogató, amit szeretne.

  • Legyen az oldal logikusan felépítve, használjunk hieararchikus felépítést mind vizuálisan, mind pedig szerkezetileg.
  • Amit ki akarunk emelni, tegyük jól látható helyre, de óvakodjunk attól, hogy sok animácóval dolgozzunk! Idegesítő lehet.
  • Egyértelmű utasításokat tartalmazó gombok vezessék végig a látogatót oda, ahová szeretnénk, jelen esetben a kosárig.
  • Legyen a design is következetes, ami ugyancsak segítheti a látogatónkat a tájékozódásban. (pl. egy kattintható linknél mindig ugyanazt a színt, stílust alkalmazzuk)

A lényeg, hogy könnyítsük meg olvasónk dolgát amennyire csak lehet, minél kevesebbet kelljen gondolkodnia, hogy mi  a további teendő.

3. Minőség

Amilyen elavult, idejétmúlt a weboldal, olyan a termék, szolgáltatás. Gondolhatnánk. Lehet, hogy nem így van, de nem ez fog eszébe jutni először a látogatónak.

Fontos, hogy a webáruházunk mind technikailag, mind félépítésileg és nem utolsó sorban a design-t illetően a minőséget sugallja, ezzel is jelezve a szolgáltatásunk, termékünk színvonalát.

Ne tűnjön úgy, hogy az oldalhoz egy éve hozzá sem nyúltak. Törekedjünk arra, hogy rendszeresen tegyünk fel új tartalmakat, hogy a potenciális vásárló lássa, hogy az oldal él, működik! Egy webáruháznál különösen fontos a bizalom. Ha a látogató azt látja, hogy hónapok óta semmi változás nem történt, elbizonytalanodhat, hogy talán nem is működik ….. és már odébb is áll.

4. Miért minket válasszanak és ne mást? – Kitűnni a tömegből

Meg kell mutatni miben más a mi termékünk, szolgáltatásunk, miben különbözik másokétól! Miben vagyunk egyediek?

Ha van valamilyen díjunk, elismerésünk, tegyük ki! ( Ez azért ne legyen 2-3 évnél régebbi!)
Ha vannak jó ajánlásaink, egyéb jó minősítésünk, tegyük ki!
Ha kaptunk már pozitív véleményeket elégedett vásárlóktól, tegyük ki!

Egyre elterjedtebb a videók alkalmazása. Bátran hozzunk létre pl. egy YouTube csatornát, ahol a termékeinket bemutathatjuk, beszélhetünk róla, vagy éppen ahogy elégedett vásárló kicsomagolja azt,  stb.

5. A design illeszkedik a termékekhez

Nem lehet elégszer hangsúlyozni a design fontosságát: a témánkhoz, termékünkhöz megfelelően válasszunk színeket, fontokat, képeket, grafikákat.

Előfordul, hogy nehéz lebeszélni a megrendelőt arról, hogy ne a kedvenc színeit, stílusát alkalmazzuk a weboldalon. A webáruház nem a tulajdondos ízlését kell tükröznie. Jó, valamennyire bele lehet vinni, de nem ez a fő szempont. Ahogy fentebb is írtuk a design-nak szorosan kell kapcsolódni a webáruház termékeihez. Ha valaki véletlenül téved ide, akkor is tudja, hogy nagyjából mit fog itt találni.

6. A design illeszkedik a célközönséghez

Jó esetben már a webáruház megnyitása előtt meghatározzuk a célcsoportot, a célközönséget, akiknek szeretnénk eladni. A design-nál ezt is figyelembe kell venni.

Másmilyen weboldal tetszik a tini lányoknak, más a 40-es férfiaknak.

Másmilyen weboldalt tervezünk kinézetben egy gyerekjátékokat áruló webáruházra ( ahol a célcsoport lehet 20-35 éves nők) és teljesen másmilyet egy autóalkatrészeket árusító webshopra (ahol a célcsoport lehet pl. 20-60 éves férfiak.)

A célközönség megkülönböztetése a nemen és életkoron túl lehet bármi más: pl. kulturális, aktuális trend, földrajzi elhelyezkedés, stb. szerint is.

7. Reszponzivitás

Sokat halljuk manapság ezt a szót. A lényeg, hogy minden eszközön jól látható legyen minden, minden eszközről jól lehessen használni a webshopot. A weboldal dinamikusan alkalmazkodik az eszköz kijelzőjéhez. Az is előfordulhat, hogy pl, mobilra mást kell tervezni. Fontos például, hogy mobilon a gombok klikkelhető tartalmak elég távol legyenek ahhoz, hogy egy nagyobb ujjal is “eltaláljuk” a kívánt gombot.

Egyre többen használják a mobilt mindenre, vásárlásra is. A webdesign-ban is egy ideje a “mobile first” tervezés kerül előtérbe. Tehát először mobilon tervezzük meg a kinézetet és csak után más eszközökön.

8. Gyorsaság

A gyorsaság minden weboldal estében fontos, így van ez a webáruházakkal is. Az emberek türelmetlenek, gyorsan akarnak mindent. Egy lassan betöltődő oldalra nem várnak.

A weboldal betöltődésének sebességét több minden befolyásolhatja:

  • a tárhely minősége
  • a weboldal kódolásának minősége
  • a feltöltött képek mennyisége és nagysága  ( Mivel egy webáruházban sok kép kell, hogy legyen, érdemes a képeket webre optimalizálni)
  • minél kevesebb külső hivatkozást használjunk
  • kerüljük a fölösleges képek használatát, amik csak “dekorációs” feladatokat látnának el
Sajnos a sikerre nincs bevált recept. Tesztelni kell, meg kell nézni mi válik be, mit érdemes lecserélni időről-időre. Vannak azonban alapok, aranyszabályok, ami a legtöbb webáruháznál jól működik és már elvárás is a látogatók felől. A lényeg a rendszeres törődés a vásárlókkal, hogy minél jobban megismerhessük igényeiket és ezáltal jobb terméket, szolgáltatást nyújthassunk.