+36 20 9 266 686 hello@juda.hu

Webshop – 7 lépésben

2020 okt 7 | e-kereskedelem, webshop

"
webhsopot illusztráló kép

Gondolt valaha arra, hogy terméket adjon el online és pénzt keressen ezzel akkor is, amikor éppen alszik? Hogy bárhonnan, bárhol dolgozhasson? Hogy a saját főnöke legyen? A következő 7 lépésben megmutatjuk hogyan indítson webshop-ot! Nem kell hozzá képzettség!

Erről lesz szó ebben a cikkben:

1. lépés: Válasszon egy piaci szegmenst, terméktípust!
2. lépés: Dropshippinget választ vagy saját termékeket szeretne eladni, saját raktárról
3. lépés: Találjon kis egy jó márkanevet és hozzá egy domian nevet!
4. lépés: Válassza ki az eladni kívánt termékeket!
5. lépés: Csináltasson weboldalt!
6. lépés: Hozzon létre egy céget/vállalkozási formát, jelentse be magát a NAV-hoz!
7. lépés: Készítsen marketing tervet!

1.

Termékkör, termék típusának kiválasztása

Ez tulajdonképpen annyit tesz, hogy mit és kinek tervezünk eladni. Akik először fognak online értékesítésbe nem mindig szánnak erre elég időt.

A termék sok mindenre hatással lesz:

– eladási számok

– mennyi energiát kell befektetni az ügyfélszolgálatba

– lesznek-e visszatérő vásárlók

Ezért fontos előre meghatározni, átgondolni, hogy milyen termékkel szeretnénk foglalkozni, mert a stratégia is erre épül.

Ez itt ugyan egy angol nyelvű oldal, de itt megnézheti mik azok a termékek, amit 2020-ban érdemes online értékesíteni.

https://www.cloudways.com/blog/trending-products-to-sell/

A terméket több részre bonthatjuk:

ár, vevőkör és piaci lehetőség

 

Kezdjük az árral!

Az alapkoncepció egyértelmű:

ha olcsó árut adunk el, valószínűleg több ember fog vásárolni, de az átlagos vásárlási érték kisebb lesz,

ha drágább árut adunk el, talán kevesebben vásárolnak, de az átlagos vásárlási érték nagyobb lesz.

Rendben van, de hol húzzuk meg a vonalat? Van valami minimum ár, amit észben kell tartani?

Nos, erre nincsen szabály. Ez lehet országonként eltérő, de ha nemzetközi eladásban gondolkodunk, akkor 100 USD alá ne menjünk! A kulcs az árrés.

Íme az oka:

A működési, raktározási és marketing költségek levonása után,
a legtöbb webshop tulajdonos 20-30% -os haszonkulcsot ér el.

Tegyük fel, hogy 20% -ot keres az összes eladott termék után.

Ha 20 dolláros terméket értékesít, akkor csak 4 dollárt keres,
még ha 100 dolláros terméket ad el, akkor 20 dollárt keres.

A lényeg:

A megrendelések kiküldésére, az egész online üzlet működtetésére szánt idő és energia független attól, hogy 20- vagy 100 dolláros terméket árul.

Vevőkör, piaci lehetőségek: mielőtt eldöntjük milyen terméket szeretnénk árulni online, érdemes egy kicsit előre gondolkodni és utánanézni, csináljunk egy kis piackutatást!

Ha hosszú távon gondolkodunk, kerüljük a trendi termékeket! Amint alábbhagy a termék utáni lelkesedés, ahogy az általában lenni szokott, ez a bevételünkön is meg fog látszani.

A Google Trends például egy praktikus eszköz arra, hogy lássa mások  mikre keresnek rá.

Csak üssön be egy kulcsszót és láthatja, hány ember keresi ezt a kifejezést (akár világszerte, akár egy adott területen belül)

Lehet, hogy egy kifejezésre rákeresve azt látjuk, hogy csökkenő tendenciát mutat, ugyanakkor karácsony körül megfordul a tendencia, ha az egy jó karácsonyi ajándék is lehet, ne lepődjünk meg!

Fontos, hogy olyan terméket találjunk, aminek ha lassan is, de folyamatosan emelkedik a népszerűsége.

Végül, de nem utolsósorban, vegye figyelembe a vásárlói életút értékét (CLV)!

Itt sem árt egy kicsit előrelátás!

Az első eladások után és amikor már a minden folyamat zökkenőmentesen megy a háttérben, a következő természetes lépés az, hogy növeljük a bevételt, a kosárértéket.

Hogyan csináljuk ezt? Sok vállalkozó igyekszik növelni a vásárlói életút értéket (CLV) úgy, hogy azoknak ad el újra és újra, akiknek már korábban is eladott. Ezt okosan kell csinálni, előre megtervezett marketing stratégia mentén.

 Olyan termék is ideális lehet, amihez mondjuk lehet további kiegészítőket venni a későbbiekben, rendszeresen megújul, vagy olyat, amit rendszeresen kell vásárolni, mert pl. egyszer használatos.

2.

Dropshipping vagy saját termék/készlet?

Ebben a részben megnézzük melyik módszer lehet a célravezető. 

A dropshipping az utóbbi években igen népszerű lett. Mint minden másnak, ennek is megvannak az előnyei és hátrányai. 

Az előnyei: 

  • kevesebb indulási költség, egyszerűbb beindítás
  • rugalmas a munkavégzés helye és ideje
  • széles termékválaszták
  • alacsony, fix fenntartási költség (pl.  nem kell munkaerőt megfizetni )

A hátrányok:

  • alacsony profit ( sokan csinálják, nagy a verseny)
  • készletproblémák ( pl. a fenti állítás miatt, sokan használják ugyanazt a nagykereskedelmet )
  • szállítási gondok ( ugyancsak a fentiek miatt: ha több rendelt termék közül nem tudunk mindent egyszerre szállítani, mert éppen nincs mind készleten ugyanabban az időben)

 

Saját termék, saját készlet

Nagyjából, ami ez egyik módszer előnye, az a másiknak a hátránya.

Az előnyök:

  • magasabb profit
  • könnyebb márkaépítés
  • rálátás a napi készletre, saját magunk irányíthatjuk a termélést, a készlet utánpótlást

A hátrányai: 

  • nagyobb tőke szükséges a beindításhoz
  • kevésbé rugalmas munkavégzés ( A legtöbb online boltnak fizikai boltja is van, legalábbis egyre inkább elvárják.
  • kevesebb termék
  • magasabb fenntartási költség ( pl. raktárbérlése, dolgozók bére, stb. )
  • csomagolást, szállítást magunknak kell intézni

Ha mérlegeltük az előnyöket, hátrányokat, figyelembe vettük a lehetőségeinket, kell egy jó domain név!

 

3.

Domain név

Az első és legfontosabb talán az, hogy adjunk magunknak egy 1-2 hetes határidőt, ami alatt kiválasztjuk a megfelelő domain nevet, mert különben sosem jutunk a végére.

Milyen domain nevet válasszunk?
Nem könnyű, de talán az alábbiak alapján közelebb kerülünk a majdnem tökéleteshez:

Legyen

  • könnyen leírható, kiejthető
  • könnyen megjegyezhető, lehetőleg  rövid
  • amennyire csak lehet, legyen eredeti
  • és nem utolsó sorban tükrözze a tevékenységünket, legyen köze a termékhez, amit forgalmazni szeretnénk

Ne legyen

  • túl hosszú
  • ne kombinljunk szavakat és számokat
  • ne utaljon egy specifikus termékre

4.

Termék

Kiválasztotta a piaci szegmenst, eldöntötte, hogy a dropshippinget vagy a saját árut, árukészletet választja, megvan a domain név … de mi legyen a termék?

Nézzünk körül a legnagyobb nemzetközi online áruházak választékában, mit vesznek az emberek a legjobban!

Amazon toplistás termékei: https://www.amazon.com/Best-Sellers/zgbs 
eBay top: http://www.ebay.com/ctg
Aliexpress: https://www.aliexpress.com/

 

Szokták mondani, hogy gyerekeknek és kisállattartóknak mindent el lehet adni. A szülő sem sajnál semmit a gyerekétől, mint ahogy a gazdi sem a kis kedvencétől.  Egy megfontolást talán megér.

Akkor mégis milyen termék legyen?
Legyen olyan,

  • aminek jó árrése van,
  • könnyen szállítható és olcsón
  • amiről tudunk valamit, vagy esetleg korábban már foglalkoztunk vele, esetleg a szakmánkhoz kapcsolódik
  • ami időről időre meg tud újulni, vagy kiegészíthető más termékekkel

A legritkább és egyben a legjobb is, ami csak kevés szerencsésnek adatik meg, ha egy termékre kizárólagos forgalmazási jogot tudunk szerezni.

Amennyiben nem saját gyártású, egyedi, kézműves termékben gondolkodunk, és nem a dropshipping mellett döntöttünk, beszállítókat kell keresnünk.

A szállítási költségek csökkentése miatt jó, ha a közelünkben találunk ilyet. Előfordulhat persze – és talán az esetek nagy része ilyen, – hogy messzebbről kell beszereznünk az árut.

Nemzetközi beszállítók közül pl. itt is válogathatunk: https://www.salehoo.com/learn-more 

A beszállító kiválasztásánál is legyünk körültekintőek.

Még több információt olvashat arról, hogyan talál megfelelő beszállítót itt: https://www.salehoo.com/education/find-a-product-supplier

Figyelnünk kell még arra, hogy bizonyos termékek forgalmazása engedélyhez kötött, illetve meg kell felelnünk a törvényi előírásoknak, jogi feltételeknek is!

Erről bővebben itt olvashat!

5.

Csináltasson weboldalt, készíttesse el a webshopját!

Ennek több módja lehet. Választhatjuk a külföldön is népszerű Shopify-t, ahol sokféle sablonból választhatunk, vagy többek között pl. a hazai Shoprentert. Ha ezek közül választunk, magunk is összekattogtathatjuk az oldalunkat, különösebb hozzáértés nélkül.

Vagy lehet saját weboldalhoz saját webshopunk is. Amennyiben a WordPress alapú weboldal mellett tesszük le a voksunkat, akkor nagy valószínűséggel az egyik legismertebb és legkedveltebb WooCommerce nevű bővítménnyel fog készülni a webshop. Természetesen mindegyiknek megvan az előnye és a hátránya is. Ezekről később egy másik cikkben lesz szó.

Az utóbbinál maradva, ha magát a webshopot nem is tudjuk magunk összerakni a Woocommerce-el, a kész webshopot már könnyű kezelni. Ha nagyobb mennyiségű termékkel dolgozunk, érdemes vállalatirányítási rendszert használni, de online számlázóprogramra a termékek mennyiségétől függetlenül is szükség lesz. Nem kell megijedni a ‘vállalatirányítási rendszer’ kifejezéstől, ezt nem csak nagy cégek használják. Nagyon jó tapasztalatom van a BC.HU Kft. által fejleszetett eVIR ( Elektronikus Vállalatirányítási Rendszer), ami moduláris felépítéséből adódóan nagyon rugalmas, felhasználóbarát és az online számlázást is megoldja. Nem utolsósorban könnyen integrálható a WordPresshez és a Woocommerce-hez is. Ez a rendszer sok terhet vesz le a vállunkról.

6.

Hozzon létre egy céget/vállalkozási formát

Ha kezdők vagyunk és egyedül vágunk bele, érdemes kicsiben kezdeni. A KATA-s vállalkozás például megfelel ennek a célnak. A https://kisvallalat.hu/ oldal lépésről lépésre vezet végig hogyan kell létrehozni ezt a fajta vállalkozási formát.

Még a KATA-s vállalkozási formát magunk is létre tudjuk hozni pár lépésben, más vállalkozási forma létrehozásához érdemes segítséget kérni például egy könyvelőtől.

7.

Marketing

Megvan a termék, kész a weboldal+ webshop, vállalkozó papírok, tudjuk hogyan fogunk számlázni, minden készen áll a kezdésre. Gondoskodni kell azonban arról, hogy meg is találják az emberek a termékünket és vásároljanak!

Kell egy jó marketing terv!

Több irányban indulhatunk el. Ha az összes lehetőséget egyszerre nem is használjuk párhuzamosan, érdemes azért legalább 2-3-t alkalmazni.

Egy kis ízelítő a lehetőségek közül:

Tartalom marketing – SEO ( Search Engine Optimization )

Ezt az egyet mindenképpen használnám és a többi lehetőség közül még 1-2-t. A SEO-val érdemes már a weboldal/domain név kiválasztása előtt is foglalkozni. Ide tartozik a blog írás, rendszeres cikkek megjelenítése a témában, egyéb releváns tartalmak (pl. képek, videok)  termék leírások, linképítés, stb. Hosszú időbe telik, mire eredményt látunk, de megéri a fáradtságot.

Ha jól csináljuk, akkor hirdetések nélkül is előkelő helyen jelenik majd meg az oldalunk pl. a Google keresőjében.

Közösségi média ( social media)

Aranyszabály: ott legyél jelen, ahol a vásárlóid.

Aktívan kell jelen lenni. Érdemes egy „tartalom naptárat” létrehozni, egy tervet, mit mikor és milyen szándékkal, céllal posztolunk. Tervezzük meg az akciókat előre, akár rendszeresen, pl. bizonyos ünnepnapok előtt.

Érdemes először csak egy közösségi médiát választani és arra fókuszálni, kezdjük kicsiben!

Hirdetések: Google Ads – PPC ( pay per click)

Ehhez kell is kis tapasztalat, különben sok pénzt elverhetünk mire célba érünk, még akkor is, ha csak a „lekattintások” ( klikkelések ) után fizetünk a Google-nak. Egy profinak is időre van szüksége, amíg megismeri a célközönséget és jól „célozza” meg a potenciális vásárlókat a hirdetéssel. Itt is egy hosszabb folyamatról beszélünk, ne várjunk csodát 1-2 hét alatt.

Email marketing

Ehhez először kell egy email lista. A vásárolt email lista pénzkidobás, nem vezet sehova. Saját listát kell készíteni. Itt is kell egy terv, hogy mikor mit és hogyan fogunk a leendő vevőinknek küldeni, lehetőség szerint a marketing terv mentén. Legyen stratégia! Azt mondják az email marketing halott. Nem annak, aki jól csinálja! Ha nem megy, ne féljünk szakemberhez fordulni!

Összegzésül

Az elején mindenbe sok munkát kell tenni. Persze később, ha nagyobb tapasztalatunk van már kicsit lazulhatunk, de egy webshop működtetése rendszeres törődést igényel . Kutassunk új termékek után, figyeljük a törvényi változásokat, foglalkozzunk a tartalom marketinggel, keressünk új lehetőségeket és ha valamiben bizonytalanok vagyunk, már az elején kérjünk tanácsot szakembertől, mielőtt még sok pénzt is időt tennénk a projektbe – fölöslegesen.