+36 20 9 266 686 hello@juda.hu

A felugró (pop up) ablakok használatának előnyei és hátrányai a weboldalon

2022 dec 28 | marketing, SEO, tervezés

"
felugró ablak (pop-up window)

Az előugró (felugró) ablakok (pop up window), közbeiktatott hirdetések és szalaghirdetések (banner) közötti különbség, ezek hatása a SEO-ra, valamint a weboldalon való használatának előnyeiről és hátrányairól lesz szó.

Érdekes, hogy egyes marketingstratégiák kiállják az idő próbáját. Annak ellenére, hogy ezek használatával szinte minden felhasználói élmény (UX) bevált gyakorlatát megszegjük, a felugró ablakok továbbra is az egyik legnépszerűbb módszerei az online forgalomból származó leadek generálására.

Ez egy kötélhúzás a tervezési elvek és a marketing eredmények között. Sokan ma is úgy vélik, hogy az előugró ablakok továbbra is nagy mennyiségű forgalmat konvertálnak – de megéri? A kérdés megválaszolásához vessünk egy pillantást a felugró ablakok weboldalon való használatának előnyeire és hátrányaira.

Ugorjunk vissza gyorsan 2017-be

2017 januárjában a Google egy frissítést jelentett be, amely szerint büntetni fogja a mobilokon előugró ablakokat és közbeiktatott hirdetéseket használó weboldalakat  – ez csak a mobil SERP-ket érinti.

(SERP = Search Engine Results Page (SERP) Keresőmotor találati oldala )

Általában azt szoktuk javasololni, hogy tartózkodjunk az elő/felugró ablakok használatától mobileszközökön. Számos UX problémába ütközik, ezért érdemes újragondolni ennek használatát.

Volt néhány kivétel:

  • Felugró ablakok, amelyek értesítik a felhasználókat a cookie-król
  • A felhasználók megkérése, hogy erősítsék meg életkorukat vagy bármilyen más jogi követelményt az oldal használatával kapcsolatban (pl. alkoholos italokat forgalmazó oldalak, stb. )
  • Bejelentkezési panelek vagy más UI-elemek
  • Olyan szalaghirdetések, amelyek csak a képernyő egy kis részét foglalják el, mindaddig, amíg a felhasználó könnyen el tudja tüntetni, bezárni

A Google tulajdonképpen nem akart olyan felugró ablakokat látni, amelyek megnehezítik a tartalom elérését a mobilfelhasználók számára. Ez azt jelenti, hogy a mobilalkalmazás letöltésére vonatkozó felszólítások, az e-mail regisztrációs űrlapok és más zavaró pop-upok és közbeiktatott hirdetések mostantól büntetést kapnak.

Mi a különbség az előugró ablakok, a közbeiktatott hirdetések és a szalaghirdetések között?

A téma terminológiája kissé zavaró lehet, mivel az olyan kifejezéseket, mint a felugró ablak és a közbeiktatott hirdetés, gyakran összekeverik. Vannak azonban különbségek, amelyeket érdemes megérteni.

Előugró/Felugró ablakok

Különböző típusú felugró ablakok használhatók, de a közös az mindegyikben az, hogy „felugrik”, előbukkan a weboldalon. Tehát általában a tartalom már betöltődött, de egy előugró ablak blokkolja az oldal megjelenítését, annak tartalmát kitakarja, az rosszul, vagy egyáltalán nem látható.

A teljes képernyős előugró ablakok blokkolják az oldal teljes nézetét, de gyakran találkozhatunk olyanokkal is, amelyek az oldalnak csak egy részét fedik el.  Előfordul, hogy a felugró ablak kis idő elteltével aktiválódik, vagy  amikor a felhasználó az oldal egy bizonyos részére görget, akkor jelenik meg. Az úgynevezett kilépési szándékú felugró ablakok pedig akkor jönnek elő,  amikor a felhasználó egérmutatója a böngészőablak tetejéhez közel kerül.

Közbeiktatott hirdetések

Megesik, hogy a Google is felcseréli a pop-up és a közbeiktatott kifejezéseket. Az igazi közbeiktatott hirdetés egy teljes képernyős üzenet, amely egy weboldal betöltése közben jelenik meg, gyakran megakadályozva a tartalomhoz való hozzáférést, addig amég be nem zárja. 

Bannerek – szalaghirdetések

A szalaghirdetésekre nincs hatással a Google felugró/közbeiktatott algoritmusa, mivel csak „ésszerű” mennyiségű képernyőterületet foglalnak el. A bannerek tervezésének fő célja, hogy a felhasználók a szokásos módon kommunikálhassanak az oldal tartalmával – az egyetlen valódi különbség az, hogy az oldal kis része van letakarva.

Elméletileg ez jelenti a legkisebb problémát.

Ez megmagyarázza a fő különbséget a három között, de ne feledje, hogy az „előugró ablakok” és a „közbeiktatott hirdetések” kifejezéseket gyakran felcserélve használják.

Hogyan hatnak az előugró ablakok és a közbeiktatott hirdetések a keresőoptimalizálásra?

Az egyszerű válasz erre a kérdésre az, hogy a Google keresési algoritmusa kifejezetten ellenőrzi a mobileszközökön megjelenő előugró ablakokat és közbeiktatott hirdetéseket. Ha ezeket észleli és tolakodónak tekinti, akkor oldalai valószínűleg alacsonyabb rangúak lesznek.

„A tolakodóan közbeiktatott hirdetéseket megjelenítő oldalak gyengébb élményt nyújtanak a felhasználóknak, mint más oldalak, ahol a tartalom azonnal elérhető. Ez problémás lehet a mobileszközökön, ahol a képernyők gyakran kisebbek. A mobilos keresési élmény javítása érdekében 2017. január 10-e után előfordulhat, hogy azok az oldalak, amelyek tartalma nem érhető el könnyen a felhasználók számára a mobil keresési eredményekről való áttéréskor, nem kapnak olyan magas rangot.” – Webmesterközpont Blog

Az előugró ablakok és közbeiktatott hirdetések használatának teljes SEO hatása azonban sokkal nagyobb lehet, mint a közvetlen keresési büntetés. Ha a tartalomhoz való hozzáférés blokkolása magasabb visszafordulási arányt, kevesebb weboldalon eltöltött időt, kevesebb felkeresett oldalt eredményez  és megakadályozza, hogy az emberek hivatkozzanak az Ön tartalmára, akkor az átfogó SEO-büntetés nagyobb lesz.

A releváns, jó minőségű linkek továbbra is az egyik legnagyobb rangsorolási tényező a Google keresési algoritmusában. Az előugró ablakok nagymértékben csökkentik az esélyét annak, hogy a weboldal jó helyezést érjen el a keresési rangsorban, azáltal, hogy csökkentik azoknak a látogatóknak a számát, akik kapcsolatba lépnek a weboldalával.

Hasonlóképpen, a Google rangsorolni szeretné azokat az oldalakat is, amelyek az emberek által keresett információkat nyújtják, de a magas visszafordulási arány és az oldalon eltöltött rövid idő miatt mégis azt sugallják, hogy az Ön tartalma nem tartozik a keresési eredmények élére, nincs helye az elsők között.

Akkor miért használják mégis olyan sokan?

Az előugró ablakok használatának előnyei a weboldalon

A Google-frissítéseket leszámítva még mindig vannak pozitívumai az előugró ablakok asztali forgalomhoz való használatának:

  • Őrülten konvertálnak – Rengeteg esettanulmány létezik arról, hogy az előugró ablakok növelik a leadek számát, könnyen belátható, miért népszerűek.
  • Figyelmet követelnek – A teljes képernyő eltakarítása nem túl elegáns, de mindenképpen felkelti a figyelmet.
  • Egy üzenetre összpontosítanak – Mivel rengeteg különböző üzenet található a weboldalon, az előugró ablakok teret adnak egyetlen cselekvés ösztönzésére (CTA  = Call To Action).
  • Hatalmas ROI-potenciál – A felugró ablakok gyakorlatilag nem kerülnek semmibe, így a ROI-potenciál óriási.
    Ma már kevésbé tolakodóak – A hagyományos felugró ablakok számos változatát úgy tervezték, hogy kevésbé tolakodjanak a felhasználói élményben.

    (ROI= return of investment Befektetésarányos megtérülés)

A legtöbb esetben az előugró ablakok és közbeiktatott hirdetések célja a felhasználók konverziója és ez az a hely, ahol a választás egy kicsit nehezebbé válik. Ha mindenekelőtt a konverziót tartja a legfontosabbnak, akkor megfontolandó a felugró ablakok használata, de érdemes tesztenlni, mennyire válik be. 

Másrészt, ha a magasabb rangsorolás vagy a legjobb felhasználói élmény fontosabb az Ön számára, akkor ezek marketing eszközök valószínűleg nem Önnek valók.

Az előugró ablakok használatának hátrányai a weboldalon

Még azelőtt, hogy a Google bejelentette volna a közelgő algoritmusmódosítást, elég hosszú volt az okok listája, amelyek miatt ne használjunk felugró ablakokat és közbeiktatott hirdetéseket:

  • Idegesítőek – ez  különösen igaz arra, amikor a teljes képernyőt kitakarja
  • Blokkolják a tartalmat – mivel általában utoljára töltődnek be, a felhasználók már belekezdtek az olvasásba, mire Ön letiltja a nézetüket.
  • Cselekvésre kényszerítik a felhasználót – ami jó, ha konvertál, de ha nem, az nagyon idegesítő.
  • Visszafordulási arány – A felhasználók gyakran hagyják el a weboldalt, szinte azonnal.
  • Más potenciális ügyfeleket veszít el – Még ha az előugró ablakok potenciális ügyfeleket is generálnak, többeket viszont elveszít a felhasználói munkamenetek megszakításával.
  • Károsíthatják a márka hírnevét – A felugró ablakok spam jellege nem éppen a fogyasztók bizalmának növelése.
  • Az előugró ablakok szörnyűek a mobilon – Örülünk, hogy a Google megbünteti azokat a weboldalakat, amelyek előugró ablakokat jelenítenek meg a mobil eszközökön

Lényegében azon múlik, hogy az előugró ablakok milyen értéket képviselnek a marketingstratégiában. Ha ezek használatával szilárd leadeket generál, akkor érdemes lehet kompromisszumot kötni.

Útmutató a felugró ablakok használatához a weboldalon

Ha úgy dönt, hogy az előugró ablakok vagy közbeiktatott hirdetések értéket adhatnak marketingstratégiájához, vegye figyelembe az alábbi irányelveket a súrlódások csökkentése érdekében:

 

  • Tiltsa le őket a mobilra –  a Google hamarosan megbünteti a használatukért, ha eddig még nem tette.
  • Ajánljon fel valami értékes dolgot – nagyon jó ok kell ahhoz, hogy megszakítsa a felhasználók munkamenetét a weboldaon
  • Legyen releváns – Tegye relevánssá az üzenetet az adott oldal tartalmához!
  • Legyen szelektív – nincs szüksége minden oldalon előugró ablakokra.
  • Adjon időt (állítson be késleltetést) – ne indítsa el azonnal – adjon lehetőséget a felhasználóknak, hogy megtekintsék az oldalt, mielőtt megjelenik a felugró ablak.
  • Tegye könnyen bezárhatóvá – Ne kényszerítse a felhasználókat arra, hogy néhány apró „x”-re kattintsanak az előugró ablak bezárásához.
  • Tesztváltozatok – Finomhangolja felugró ablakait, hogy megfelelő egyensúlyt érjen el a potenciális ügyfelek és a zökkenőmentes felhasználói élmény között.
  • Végül vessen egy pillantást a jelenleg elérhető felugró ablakok különböző változataira. Például a kilépési előugró ablakok csak akkor jelennek meg, ha a felhasználó egerét a böngésző tetejére viszi, míg a görgető előugró ablakok az oldal egy bizonyos pontján, vagy amikor a felhasználók felfelé görgetnek. Ezek segíthetnek csökkenteni a felhasználói élményre gyakorolt ​​negatív hatást.

Egyáltalán érdemes felugró ablakokat/közbeiktatott hirdetéseket használni?

A tény az, hogy az előugró ablakok valószínűleg potenciális ügyfelekbe kerülnek, növelik a visszafordulási arányt és kevésbé megbízhatóak bizonyos felhasználók számára. Csak Ön tesztelheti és optimalizálhatja, hogy megtudja, az előugró ablakokon/közbeiktatott hirdetéseken keresztül generált leadek megérik-e azt, hogy esetleg a keresési rangsorban hátrébb kerüljön a weboldala, a rossz felhasználói élmény miatt a látogatók gyorsan elhagyják az oldalt, stb.

Győződjön meg arról, hogy tisztában van a kompromisszumokkal és mérlegelje a lehetőségeket! Például azok az e-mail-feliratkozások megérik a forgalom elvesztését, amelyek soha többé nem jönnek vissza? Ezeket a kérdéseket fel kell tennie és csak megbízható adatokból keressen választ! Tehát minden előugró ablak vagy közbeiktatott hirdetés használata előtt próbáljon ki mindent, győződjön meg arról, hogy elég jó megtérülést kap ezek igazolására!