+36 20 9 266 686 hello@juda.hu

A letisztult webdesign 10 aranyszabálya

"
letisztult fürdőszoba képe
Ez a bejegyzés azért született meg, mert sokan szeretnének letisztult weboldalt, de nem mindenki tudja pontosan mit is jelent. A letisztult design nem azonos a minimál design-nal ( bár sok hasonlóságot mutat). Ebben a cikkben most a letisztult tervezés aranyszabályaival foglalkozunk, de egy másik cikkben kitérünk a minimal design sajátosságaira is.

Sokkal több az egyszerű tervezésnél, mint gondolnánk. Vegyük például az iPhone-t. Egy olyan termék, mint az iPhone, letisztultnak és „szerénynek” tűnik, de a felszín alatt sok minden történik, amiről a legtöbb ember nem is tud, de nem is kell nekik tudni. Elég ha annyit tudnak, hogy a készülék megteszi azt, amire szükségük van, amikor szükségük van rá.

Ez az Apple-stílus minimál design alapelve. Nem kell feltétlenül túlcicomázni, csak meg kell győződni arról, hogy a készülék könnyen használható, könnyű kitalálni mi mire jó, és a lehető legkevesebb dolog vonja el a felhasználó figyelmét.

Nézzük akkor az egyszerű, letisztult formatervezés 10 aranyszabályát, amit Dieter Rams híres formatervező ajánl. Kicsit átalakítottam, hogy illeszkedjenek a weboldal tervezés általánosabb céljaihoz.

 

1. Kevesebb, de jobb

Dieter Rams mondta ezt először és ezért szerepel ez itt elsőként ezen a listán is.

Az egyszerű kialakítás, design nem csak azt jelenti, hogy „elveszünk”, „leveszünk” dolgokat a tárgyról. A design-nak javítania kell az általános hatékonyságot, használhatóságot. Rams célja, hogy eltüntessék a design „nem alapvető fontosságú elemeit”, hogy visszaállítsák azt egy tiszta, egyszerű állapotba. Úgy tűnik azonban, hogy néhány tervező azt gondolja, hogy bizonyos dolgokat a praktikusság, használhatóság rovására is el kell távolítani.

Ha valami elengedhetetlenül fontos de a design emiatt meglehetősen bonyolultnak vagy nem megfelelőnek tűnik, a tervező feladata éppen az, hogy kitalálja hogyan „működhet” mégis.

2. Legyen semleges

Ez nem jelenti azt, hogy a designnak teljesen mentesnek kell lennie a személyiségtől, de hogy ha a könnyű használhatóság a cél, akkor a tervezőnek egyszerű módot kell találnia arra, hogy a látogató megértse a tartalmat. Ne feledjük, hogy a grafika és a webes tervezés első számú célja, hogy a tartalmat bemutassa, mégpedig olyan módon, hogy a legkevesebb fejfájást okozza az embereknek, akik az információért jöttek az oldalunkra.

3. Legyen őszinte

A design-nak egyértelműen és őszintén kell közölnie a tartalom szándékát. Ha az olvasónak nem jön le az, hogy mit szeretnénk átadni a design-al, akkor az a tervezés nem jó. Nem kellenek trükkök  a webhely-, a szórólap-, a prospektus- vagy a poszter tervezésétől, a grafikától a színekig, mindennek utalnia kell arra, hogy milyen az értékesítendő termék vagy az átadott információ.

 

4. Legyen „időtlen”

Természetesen nem mi mondjuk meg, hogy mi lesz örök és mi halványul el idővel. Vannak azonban olyan szabályok, amiket ha követünk biztosak lehetünk abban, hogy a design-unk „élettartama” hosszú lesz. Először is, ha valami „trendi”, akkor az valószínűleg nem örökre szól. Az a dolog, ami itt leginkább segít, az olvasás. Most nem a design blogokról, vagy weboldalakról beszélek, bár ezek is jó források arra, hogy lépést tartsunk a tervező kollégákkal. Bizonyos tervezési alapokat, amelyek elég alapvetőek és fontosak ahhoz, hogy egy könyvben újra és újra kinyomtassák és ezekre rendszeresen hivatkozzanak, nevezhetünk klasszikusnak. Minél inkább betartjuk tervezéskor ezeket az alapelveket, annál klasszikusabb lesz a design.

 

Ne gondoljuk, hogy csak azért, mert valami „klasszikus”, hogy unalmasnak is kell lennie. Igaz, hogy bizonyos megközelítések jobban működnek, mint mások, amikor olyan terveket hoznak létre, amelyek mind a jelenlegi, mind a jövő közönségéhez fognak szólni, de ne feledjük, hogy a klasszikus munkát is minden nap kreatív szakemberek készítik.

Lehet, hogy ma „kortárs”, de adjunk neki egy évtizedet vagy kettőt. A világ minden táján a könyvtárakban a legnagyobb tervezők munkái mellett lesznek.

 

5. Kevesebb „design”

Ha a „design” szóval rossz környezetben találkozunk, néhány ember egy eltúlzott, túltervezett képre asszociál. De nem ez, amit akarunk. A tervező feladata, hogy a tartalmat megmutassa. Igen, lehet szép a design, lehet művészi de a hangsúly mindig a tartalmon kell, hogy legyen.

Erről most egy, a konyhai életből vett összeállítás és díszítés módja jutott eszembe. A sushi, tiszta, különálló alkotóelemeivel – amelyek mindegyike fontos az egész számára – tökéletes példája az összeállításnak, összerakásnak. A halak, a rizs, a wasabi, a japán majonéz (aki szereti), és a hínár olyanok, mint a blokkok a design-ban, amelyet úgy kell elrendezni, hogy teljes, tömör, finom falatot alkossanak.

A jó dizájnt nem akkor érjük el, ha már nem tudunk többet hozzáadni, hanem akkor, amikor már nem tudunk többet elvenni.

Antoine de Saint-Exupéry 

A képzett sushi-séf rengeteg féle módon tudja összeállítani és elrendezni ezeket a tartalmi blokkokat, és ez a fajta kreativitás is szolgálhat egy letisztulst design létrehozásában.

A díszítés viszont olyan, mint amikor a cupcake-t díszítjük. Vagy, a sushi témánál maradva, az a kis tál szójaszósz, vagy az oldalra helyezett kis levél az extra wasabinak. Szép, de nélkülözhetetlen? Hacsak nem vagyunk nagy ellenségei a kis wasabi levélnek, nem hiszem.

6. Legyen alapos

Csak azért, mert egy letisztult, egyszerű design-on dolgozunk, nem jelenti azt, hogy a részleteket elhanyagolhatjuk. Ne feledjük, hogy egy letisztult, egyszerű design-ban  a végeredmény, amit a néző látni fog, kiemeli a terv minden hibáját. Amikor a design nagy része fehér tér (whitespace), nagyon kevés hely van a rossz elrendezés „elrejtésére” vagy egy szerencsétlen tipográfiai választásra.

7. Legyen konzervatív

Nem azt jelenti, hogy a designnak „slamposnak” vagy ódivatúnak kell lennie, de konzervatívnak kell lennie a használt erőforrások tekintetében.

Meg kell jegyeznem, hogy amikor egy egyszerű, letisztult kialakításra törekszünk, a források többségét a már a  kezdeti szakaszban össze kell szedni. Például, a konyhai témánál maradva, amikor süteményt sütünk és a hozzávalókat kikészítjük a pultra, kicsit „rendetlennek”, össze-visszának tűnhet a kép.

Az egyszerűség a kifinomultság csúcsa.

Leonardo da Vinci

Aztán, ha lassan elkezdjük a hozzávalókat a megfelelő sorrendben egyenként hozzáadni, a tészta szépen összeáll és bekerül a tepsibe. Itt látszik már, hogy a kezdeti tervezés, készülédés nem volt hiába, megérte az erőfeszítéseket. Az elkészült sütin nem látjuk, hogy milyen és mennyi munka, tervezés, előkészítés van benne, de tudjuk, hogy volt vele munka.

Hasonlóképpen van ez a design-nal is. A kezdeti tervek-, vázlatok készítése és inspirációk gyűjtése éppen olyan, mint a konyhában a süti sütés, egy letisztult, egyszerű weboldal is keveset árul el arról mennyi előkészület és munka van mögötte.

8. Szánjon rá időt

Annak érdekében, hogy a design részletei is megfelelőek legyenek, a tervezés teljes figyelmet és időt igényel. Ezt mondja a józan paraszti ész is, de mégis sokan úgy gondolják, hogy az egyszerű terv elkészítése „könnyebb”, kevesebb időt vesz igénybe.

A letisztult design olyan, mint egy optikai csalódás. A végeredmény tiszta és egyszerű, de pont ez a lényeg. Olyan, mint a balett – az a szándék, hogy a néző arra gondoljon, hogy  valami egyszerű és könnyed mozgást lát. Ha a néző tényleg így látja, akkor az előadás  sikeres volt. De ne gondoljuk, hogy azért, mert könnyed és egyszerű a felkészüléshez kevesebb időre vagy erőfeszítésre volt szükség az eredmény eléréséhez.

9. Legyen egyértelmű

A jó design-t nem kell magyarázni. Ezt akkor is tudjuk, ha még sosem gondoltunk erre.  Gondoljon azokra a dolgokra, tárgyakra, amiket minden nap használ! Nem kellett kézikönyvet olvasnia ahhoz, hogy megtanulja hogyan kell használni. A design is lehet ilyen egyértelmű és egyszerű.

Könnyű használni? Rendezett? Egyértelmű? Ha ezekre a kérdésekre igennel válaszolunk, akkor jó esély van arra, hogy elértük a kívánt eredményt a munkánkkal.

10. Legyen mutatós

Dieter Rams szerint a jó tervezésnek szépnek és hasznosnak kell lennie. Miért? Mert „a termék esztétikai minősége szerves részét képezi annak hasznosságának, mivel a termékeket naponta használják, és hatással vannak az emberekre és a jólétükre.” Ez azt jelenti, hogy minél tovább  nézzük, annál inkább hatással van az érzékeinkre.

Ha Ön webdesigner vagy tervező, akkor egy csúnya design még nagyobb hatással lehet Önre, rossz irányba befolyásolhatja. Ha minden, amit nézünk, az egy rossz design, az ízlésünk- vagy amit Rams „esztétikának” nevez – tükrözi ezt, és ez eltorzítja a „jó” design észlelését. Ha ezekre nem figyelünk, egy idő után azon kaphatjuk magunkat, hogy mi magunk is „gagyi” design-t gyártunk, ahelyett, hogy ilyenek ellen dolgoznánk.
Vigyázzunk az esztétikára, legyünk igényesek a munkánkra és ösztönözzünk másokat is erre!

Összefoglalásul

Az egyszerűség egy életforma. Sok időt kell arra szánni, hogy átgondoljuk mi azt, amit elhagyhatunk a design-ból és ezt hogyan fogjuk kivitelezni. Ez nem könnyű folyamat, de minél többet próbálgatjuk, annál hamarabb tanuljuk meg felismerni, hogy mi az, ami jól működhet és mi az, amit el kell felejteni.