+36 20 9 266 686 hello@juda.hu

Megvizsgáljuk mitől jó egy weboldal Mi a jó honlap titka?

2018 feb 15 | weboldal

U

Az egymondatos válasz erre röviden az lenne, hogy akkor jó egy weboldal, ha megtalálja a látogató azt, amiért jött. Ennél azért ez egy kicsit összetettebb.

Ha már van egy meglévő weboldala vagy a jövőben tervez készíttetni egyet, nem árt tudni, hogy milyen tulajdonságai vannak egy jó weboldalnak, amelyek hatékonyan befolyásolják az online befektetést vagy épp ellenkezőleg, nem viszik előbbre az üzletet. Egy csúnyácska, szegényes weboldal több kárt okoz, mint hasznot. Ebben a cikkben megnézzük azt a legalapvetőbb 5 összetevőt, ami a weboldalt sikeressé teszi.

A hatékony honlap kulcsfontosságú elemei:

(Az alábbi címsorokra kattintva azonnal a kívánt tartalomhoz jut.)

1. Megjelenés
2. Tartalom
3. Funkcionalitás
4.  Használhatóság
5. Keresőmotor optimalizálás

A hatékony weboldal minden elemében tükrözze ezt az alapvető 5 tulajdonságot!

Megjelenés

 

“Ne ítélj első látásra!” Sajnos a weboldal esetében, általában mégis ezt teszik az emberek.

A weboldalnak vonzónak és professzionálisnak kell lennie. Ne feledje, hogy ez tükrözi a vállalatát, a termékeit és a szolgáltatásait. A weboldal lehet a potenciális ügyfelének az első és talán egyetlen találkozása az ön cégével.

A vonzó weboldal sokkal nagyobb valószínűséggel hoz létre pozitív benyomást, és tartja a látogatót az oldalon. Mivel a nagy és kicsi vállalkozások továbbra is népszerűsítik az internetet, a kihívás a felhasználók figyelmének felkeltése és megtartása. Az ilyen ötletek azok, amelyekre a PR szakemberek figyelmet fordítanak és ezáltal maradnak sikeresek.

Irányelvek:

 

  • Jó színhasználat:  a megfelelő színséma két vagy három elsődleges színt tartalmaz, amelyek jól keverednek, és megfelelő üzleti hangulatot vagy tónust hoznak létre. Ne legyen túl harsány, vagy tarkabarka, mert elvonhatja a figyelmet az írásos tartalomról.
  • Könnyen olvasható szöveg: A legkönnyebben olvasható kombináció fekete szöveg, fehér alapon, de sok más színkombináció is elfogadható, ha a kontraszt megfelelő tartományon belül van. Olyan betűkészleteket használjon, amelyek könnyen olvashatók és megtalálhatók a legtöbb mai számítógépes rendszeren, a látogatóitól függően. A bekezdésszöveg betűméretét 10 és 12 pont között tartsa.
  •  Jelentőségteljes grafikák:  A grafika fontos, mivel vizuális változatosságot kölcsönöz, és vonzóbbá teheti az egyébként unalmas szöveget. Azonban ne használja túlságosan őket, és győződjön meg róla, hogy az írásos tartalomhoz valóban értelmes  jelentést ad  és a szöveggel szoros összefüggésben van. Ne zsúfolja tele az oldalt grafikákkal, maximum 3-4 legyen egy oldalon.
  • Minőségi fényképek:  A vizuális megjelenítés egyik egyszerű módja a kiváló minőségű fényképek használata. A kiváló minőségű termékképek különösen fontosak az online kiskereskedők számára.
  • Egyszerűség:  Legyen az oldal egyszerű, szellős. A “rendetlen” kinézetű oldalak elvonják a figyelmet arról, hogy a látogatók az üzenetre összpontosíthassanak, ha egyáltalán megtalálják, amit keresnek. Ne terhelje túl a weboldalt túlságosan bonyolult kinézettel, animációval vagy egyéb effektekkel, csak azért, hogy lenyűgözze az olvasókat.

Tartalom

 

A stílus mellett a weboldal tartalma is fontos. Sőt, talán még fontosabb. Ne feledje, hogy a látogató olyan információkat keres, amelyek a döntésben segítik, ezért a tartalomnak tájékoztató jellegűnek és relevánsnak kell lennie. Használja ki ezt a lehetőséget, hogy növelje a látogatók bizalmát és győzze meg őket tudásáról és hozzáértéséről!

 

Irányelvek:

 

  • Rövid és szervezett: Világosan tüntesse fel a címeket, és bekezdésekkel tördelje a szöveget. Ne untassa a látogatókat vizuálisan túlnyomó szöveggel! Kevesebb mint 10 másodperce van arra, hogy megragadja a látogatói figyelmét, ezért a weboldal legyen letisztult, lényegre törő és lenyűgöző.
  • Frissítse rendszeresen a tartalmat: senki sem szereti újra és újra elolvasni ugyanazt a dolgot. A halott vagy statikus tartalom nem hozza vissza a látogatókat a weboldalra!
  • Beszéljen a látogatókkal: Rövid mondatokat használjon! Minimalizálja az “én”, a “mi” és “minket” szavak használatát!
  • Fontolja meg egy szakember igénybevételét: Ha nem különösen jó az írásban, gondolkodjon el azon, hogy egy szakembert bíz meg a szöveges tartalom írásával, szerkesztésével!

 

Mi a helyzet az effektekkel?

A villogó grafika és az animáció csábító, és nagyon pozitív hatással lehet a felhasználói élményre. Csak megfelelően használja ezeket és tartsa szem előtt alábbi néhány egyszerű tippet :

 

  • Használjon multimédia eszközöket a figyelemfelhívásra!  Egy animált banner (szalaghirdetés), egy  tartalmas videó vagy interaktív tartalom növelheti az oldala iránt érdeklődők számát illetve hosszabb ideig tartja ott.  DE – ne erőltessen a látogatóra olyat, ami nem érdekli  vagy nincs rá ideje, és ne hagyja, hogy a “látványos média elemek” elnyomják a tartalmat.
  • “Csináld és menj!” Adjon meg letölthető podcastok-at, tanulmányokat, prezentációkat azoknak azoknak a felhasználóknak, akik nem tudnak éppen akkor sokáig maradni,  de szeretnének magukkal vinni számukra valamit fontosat.
  • Ne hagyja figyelmen kívül HTML tartalmat a csilli-villi effektek kedvéért. A keresőmotoroknak nincs fülük és nem olvassák a Flash-et, a JavaScript-et vagy akár a PDF-fájlokat.

Funkcionalitás

 

A weboldal minden elemének gyorsan és helyesen kell működnie. A sérült, törött linkek vagy rosszul felépített részek láttán a látogatók csalódottan és kiábrándultan távoznak, rossz benyomással a cégéről. A spektrumon belül mindennek a várakozásoknak megfelelően kell működnie, beleértve a hiperlinkeket (pl. más oldalra való hivatkozás), a kapcsolattartási formákat, az oldalon belüli keresést,  regisztrálását és így tovább.

Hibátlan oldal: Ne feledje, hogy a weboldala hatással lesz másokra! Ellenőrizze a tényeket és a számadatokat még egyszer, mert nem tudhatja holnap ki fogja önt idézni! Senki nem szeretné, hogy hibákról, helytelen nyelvtanról, rosszul használt írásjelekről vagy  elírásokról emlékezzenek rá.  A helyesírási hibák és a hibás nyelvtan ugyanolyan megbocsájthatatlan a weboldalon, mint bármilyen más céges nyomtatott anyagokban.

Használhatóság

 

A sikeres weboldal kritikus, de gyakran figyelmen kívül hagyott összetevője az alkalmazhatósága. A weboldalnak könnyen olvashatónak, könnyen érthetőnek és könnyen navigálhatónak kell lennie.

Néhány használhatósági alapelv:

 

  • Egyszerűség: A leghatékonyabb mód arra, hogy a látogatókat az oldalon tartsa, hogy  értékes tartalmat kínál egy jól szervezett oldalon csinos köntösben. Tartsa az oldalát egyszerűen és rendezetten!
  • Gyorsan betöltődő oldalak: Az emberek többsége türelmetlen. Az oldal betöltése maximum 3-5  másodperc legyen, több semmiképpen sem, különben elveszíti a potenciális látogatóinak több, mint a felét!
  • Minimális görgetés: Ez különösen fontos az első oldalon. Hozzon létre linkeket a főoldalon, hogy a látogató arra klikkelve többet olvashasson az adott témáról! Ezt a módszert még a keresőmotorok is díjazzák!
  • Egységes elrendezés: A weboldal elrendezése rendkívül fontos a használhatóság szempontjából. Használjon következetes elrendezést és ismételjen néhány részt az oldalon!
  • Logikus navigáció: A menüpontjai az oldal tetején vagy a hajtásvonal felett helyezze el! Lehetőség szerint 10 menüpontnál ne legyen több. Ne feledje, hogy a látogatói sietnek – ne kelljen sokáig keresgélniük.
  • Leíró hivatkozási szöveg: A használhatósági tesztek azt mutatják, hogy a hosszú hivatkozási szövegek sokkal könnyebbé teszi a látogatók számára, hogy megtalálják az utat a honlapon. A hosszú, leíró link szövegeket is kedvelik a keresőmotorok. Használjon oldaltérképet ha szükséges, hogy a látogatói könnyen visszatalálhassanak egy korábban olvasott részhez.
  • Cross-platform/browser compatibility: A különböző böngészők gyakran különböző szabályokkal rendelkeznek a tartalom megjelenítését illetően. Meg kell nézni, hogy weboldalunk hogy működik a különböző böngészőkben és különböző eszközökön. ( asztali gép, tablet, mobiltelefon)
  • Képernyőfelbontás: A képernyő-felbontás a tipikus monitoron tovább nő. Ma az átlagos webes szörfölő 1024 x 768 képpontos felbontást használ. Meg kell azonban győződnie arról, hogy az ami jól néz ki ezen a beállításon, más eszközökön is szépen működik-e.
  • Mobilbarát: Utolsóként említem, de akár az első helyre is tehettük volna a listában. Fontos szempont és egyre fontosabb. A látogatók nagy része mobil eszközt használ úton, útfélen. Ezért is fontos, hogy gyorsan töltődjön be az oldal, a nagy méretű képeket mellőzzük, ne használjunk túl kis betűket és a gombok is legyenek elég nagyok ahhoz, hogy “eltalálja” a használó. Lehet, hogy teljesen más design kell a mobilra, mint az asztali gépre.

Keresőoptimalizálás
(SEO-Search Engine Optimization )

 

Mit is jelent pontosan, bővebben: keresőoptimalizálás.

Több száz szabály és iránymutatás van a hatékony keresőoptimalizáláshoz de ez most  nem az a hely, ahol mindegyiket lefednénk. Kezdjük az alábbi néhány egyszerű szabállyal:

  • Rengeteg minőségi, releváns írott tartalom szerepeljen HTML formátumban. Ne használjon Flash-t, JavaScrip-et vagy “csak kép” elemeket a navigáláshoz!
  • A fontos kulcsszavakat gyakran és megfelelő módon használja!
  • Ne használjon sok táblázatot! A táblázatok pozícionálásához alkalmazza a stíluslapot, CSS-t. (Cascading Style Sheets) A HTML kódolás legyen rendezett, átlátható, logikus.
  • Használja ki a linkeket – írja le őket leíró jellegűnek, és használja a kulcsszavakat a link szövegében is!

Rengeteg könyvet írtak a keresőoptimalizálásról és az interneten is számos forrás található ezzel kapcsolatban.

Összegezve:

Természetesen a cikkben összefoglalt 5 pont csak a felszínt karcolja. Ez egy sokkal mélyebb téma annál, hogy mindent egy cikkben el lehessen mondani a témáról. Reméljük azért sikerült a egy átfogó képet adni arról, mitől jó egy weboldal.